Ammattiliitto Pron edustajisto: Nollalinja loppuu syksyllä | Ammattiliitto Pro

Ammattiliitto Pron edustajisto: Nollalinja loppuu syksyllä

19.5.2017 klo 15:38

Ammattiliitto Pron edustajiston mukaan nollalinja ei käy tulevissa sopimusneuvotteluissa. Prossa on parhaillaan käynnissä tulevan syksyn työehtosopimusneuvotteluiden valmistelu. Sopimusten teksteihin liittyviä tavoitteita käsitellään parhaillaan ja yleisiä neuvottelutavoitteita esitellään jäsentilaisuuksissa. Pron neuvottelukunnat määrittelevät toimialakohtaiset palkankorotustavoitteet syksyn neuvottelukierrokseen mennessä.

Pron tiedote 19.5.2017

Ammattiliitto Pron edustajiston mukaan talouskasvu antaa edellytykset palkankorotuksiin syksyn sopimusneuvotteluissa. Prolaisissa asiantuntija- ja esimiestehtävissä työskentelevien palkkakehityksen tulee vastata osaamisen kehittymistä ja työn vaatimustason kasvua.

Edustajisto katsoo, että taloudellisen tilanteen parantuminen, jäsenten ostovoiman turvaaminen sekä pitkään jatkunut nollalinja palkankorotuksissa luovat perustellun lähtökohdan sille, että syksyn neuvotteluissa nollakorotukset eivät enää käy.

Suomen hallituksen vaatimukset nollalinjasta ovat täysin ristiriidassa hallituksen omien päätösten kanssa, joilla on heikennetty palkansaajien ostovoimaa, leikattu lomakorvauksia sekä pidennetty työaikaa. Hallitus syö itse talouskasvun edellytyksiä ostovoiman heikennyksillä.

Pron edustajisto katsoo, että hallituksen tulee perua työttömiä nöyryyttävät esitykset työttömien käytöstä ilmaisena työvoimana sekä pakolliset hakemusrumbat. Vastuullista työllisyyspolitiikkaa olisi työttömien koulutukseen panostaminen sekä palkkatuen käytön lisääminen. Työllisyysasteen nosto on tärkeintä Suomen talouden tasapainottamisessa, mutta toimenpiteiden tulee olla ihmisiä tukevia ja kannustavia, ei kiusaavia ja nöyryyttäviä.

Ennen syksyn neuvottelukierrosta Pro neuvottelee sopimusaloilleen keskusjärjestösopimuksien purkamisen myötä auki jääneet asiat. Pro ei aloita työehtosopimusneuvotteluita ennen kuin näistä asioista on saatu sovittua työnantajapuolen kanssa.

Pro päättää palkankorotustavoitteet toimialoittain. Koska Pron jäsenten toimialojen tuottavuudessa on eroja, kunkin alan palkankorotustavoitteet määritellään Pron neuvottelukunnissa syksyllä. Palkankorotustavoitteita ei julkisteta yhtä aikaa, vaan eri alojen neuvottelijat tuovat ne neuvotteluihin sopivaksi katsomallaan aikataululla.

Prolla on noin 60 työehtosopimusta teollisuuden, palvelujen, finanssialan sekä ict- ja viestintäalan asiantuntijoille ja esimiehille. Ensimmäiset Pron sopimukset päättyvät 31. lokakuuta 2017, jolloin umpeutuvat muun muassa teknologiateollisuuden ja ict-alan sopimukset.

Pron edustajisto pitää sääntömääräiseen kevätkokouksensa Kirkkonummen Majvikissa 19. – 20. toukokuuta 2017.