Ammattiliitto Pron hallitus hylkäsi sovintoesityksen teknologiateollisuuden työriitaan yksimielisesti ja päätti koko alaa koskevasta lakosta | Ammattiliitto Pro

8.2.2020 klo 17:11

Ammattiliitto Pro on hylännyt sovintoesityksen teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työriitaan. Pro pitää sovintoesitystä olennaisilta osiltaan heikompana kuin tällä työmarkkinakierroksella hyväksytyt ratkaisut. Samalla Pro on ilmoittanut teknologiateollisuuden lakon laajentamisesta ja jatkamisesta.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 8.2.2020

Sovintoesityksen työaikaan liittyvät kirjaukset olisivat selkeä heikennys nykyiseen työehtosopimukseen verrattuna. Alan neuvottelukunta ja Pron hallitus hylkäsivät sovintoesityksen yksimielisesti tänään lauantaina 8. helmikuuta 2020.

– Sovintoesityksen selkeät puutteet liittyivät työaikaan ja sen sijoitteluun: niin sanotut kiky-tunnit säilyisivät osittain työehtosopimuksessa niin, että ansionmenetys toimihenkilölle olisi jopa suurempi kuin nykyisillä työaikamääräyksillä. Työnantajalla olisi mahdollisuus määrätä toimihenkilö töihin entistä vapaammin ilman lisäkorvausta, puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Työnantaja pystyisi yksipuolisella päätöksellään pidentämään työvuoroja ja sijoittamaan työaikaa vapaapäiville, esimerkiksi arkipyhille ilman sunnuntai- tai ylityökorvausta. Toimihenkilön ansionmenetys työpäivältä voisi olla jopa kahdentoista tunnin palkkaa vastaava summa.

Paikallinen erä olisi voitu kohdistaa vain muutamalle toimihenkilölle

Sovintoesityksen palkkaratkaisu oli myös selkeästi yleistä linjaa heikompi ja rakenteeltaan huonompi kuin työmarkkinoilla jo hyväksytyt ratkaisut. Jokaisen toimihenkilön palkkoja olisi korotettu 1,3 prosenttia vuonna 2020 ja 1,2 prosenttia vuonna 2021. Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että työnantaja olisi toisena vuonna voinut jakaa 0,8 prosentin suuruisen paikallisen erän haluamallaan tavalla – halutessaan vaikka vain muutamalle valitsemalleen toimihenkilölle.

Pron tavoitteena on samantasoinen ratkaisu kuin muissa neuvottelupöydissä.

– Jos kiistaan halutaan löytää nopeasti ratkaisu, olemme valmiit palaamaan neuvottelupöytään sunnuntaina, puheenjohtaja toteaa.

Pro laajentaa ja jatkaa lakkoa koko alalle

Pro on tänään ilmoittanut uudesta lakosta, joka koskee koko alaa eli kaikkia teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalalla tehtäviä töitä. Lakko koskee työvuoroja, jotka alkavat 24. helmikuuta kello 00.00 ja 1. maaliskuuta kello 23.59 välillä. Lue lisää aiemmin ilmoitetuista lakoista.

Lue lisää: Neuvottelutilanne Lue lisää: Työtaistelut