Digitalisaation vaikutuksia arvioidaan Pron toimialoilla | Ammattiliitto Pro
  • Pro-kassa

Digitalisaation vaikutuksia arvioidaan Pron toimialoilla

10.11.2016 klo 08:41

Prossa on käynnistetty vuoropuhelun digitalisaatiosta. Tavoitteena on vastata esimerkiksi kysymyksiin siitä kuinka digitalisaatio vaikuttaa eri toimialojen toimintaympäristöihin ja menestymiseen, kuinka työ tulee muuttumaan tulevaisuudessa ja kuinka tarvittava osaaminen kyetään varmistamaan muutoksen keskellä.

Prossa päätettiin syyskuussa käynnistää liiton sisäinen vuoropuhelun digitalisaatiosta. Prosessi toteutetaan keskusteluilla aiheesta sopimusalojen neuvottelukunnissa.

–  Lähtökohtana prosessissa on muodostaa kokonaisvaltainen analyysi liiton toimialoilla siitä missä työn murroksen mahdollisuudet ja uhat piilevät Pron jäsenistön näkökulmasta, kertoo Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Toimialojen keskustelujen kautta tavoitteena on vastata esimerkiksi kysymyksiin siitä kuinka digitalisaatio vaikuttaa eri toimialojen toimintaympäristöihin ja menestymiseen ja kuinka työ tulee muuttumaan tulevaisuudessa. Kaikista olennaisin kysymys on, kuinka tarvittava osaaminen kyetään varmistamaan muutoksen keskellä.

–  Tottakai liiton on myös mietittävä, kuinka muutoksiin tulee vastata, toteaa Pron finanssisektorin johtaja Antti Hakala.

–  Ei voi olla niin, että katsomme sivusta kun digitalisaatio vie, ja toki myös tuo, työpaikkoja – meidän tulee itse aktiivisesti vaikuttaa siihen, että kaikki kantavat vastuuta digiosaamisen hankkimisesta ja ylläpitämisestä, Hakala jatkaa.

Vuoropuheluiden yhteenveto esitellään marraskuun loppupuolella. Sisäinen vuoropuhelu on osa Pron strategiassa määriteltyä päämäärää, jolla tavoitellaan automatisaation ja digitalisaation aiheuttamien muutosten hallintaa suhteessa työn sisältöihin ja työtehtäviin.