Elinikäinen oppiminen ja nuorten syrjäytymisen estäminen puhuttivat STTK:n edustajistossa | Ammattiliitto Pro

17.5.2018 klo 12:59

Työehtosopimusneuvottelukierros ja paikallinen sopiminen nousivat esiin Pron luottamusmiesten puheenvuoroissa.

Pro Uutiset

Nuorten syrjäytymisen estäminen ja yhdenvertaisen ja riittävän koulutuksen takaaminen kaikille nuorille oli STTK:n puheenjohtajan Antti Palolan puheen ydintä tänään STTK:n edustajistossa. Hän kantoi huolta myös työvoiman riittävyydestä tulevaisuudessa.

– Jos tai kun suomalaisia ei riitä työvoiman tarvetta täyttämään, pitkällä aikavälillä tarvitsemme työvoimaa myös Suomen ulkopuolelta, hän totesi.

Opetusministeri Sanni Gran-Laasonen puolestaan  kertoi koulutusreformien nykytilasta ja kehittämishankkeista.

STTK:n edustajiston kokous pidettiin torstaina 17.5.18 Helsingissä.

Prolaiset toivat esiin tes-neuvottelujen todellisuutta

Pron jäsenet STTK:n edustajistossa käyttivät puheenvuorot, joissa punaisena lankana oli kulunut tes-neuvottelukierros. Prolaiset muistuttivat historiasta, arvioivat kierroksella opittua, yhteistyön ja yhteisöllisyyden merkitystä sekä tulevaisuuden haasteita.

Kuluneen työehtosopimusneuvottelukierroksen taustoja valotti luottamusmies Jari Kovanen. Hän kertoi kiky-sopimuksesta ja ”yleisen linjan” syntyprosessista, EK:n irtautumisesta keskusjärjestösopimuksista sekä työnantajan palkkakoordinaatiosta.

– Kuilu työnantaja- ja työntekijäpuolen välillä on syventynyt. Työelämän kehittäminen on ylipolitisoitunut ja hallituksen avokonttori on ollut avoin vain työnantajille, Kovanen totesi.

Kovanen korosti puheessaan, että tuleen ei saa jäädä makaamaan, vaan on keksittävä uusia ratkaisuja muuttuneessa toimintaympäristössä ja ottaa opiksi kuluneesta kierroksesta.

Luottamusmies tes-neuvotteluissa

Tiina Vihavainen käsitteli puheessaan työehtosopimusneuvottelun kulkua luottamusmiehen näkökulmasta. Hänen mukaansa työnantajan neuvottelutapa vaikutti alusta lähtien perin omituiselta, koska vastaus kaikkiin työntekijäpuolen esityksiin oli puhdas ”ei”.

– Neuvotteluissa työnantajaleirin kuri oli tiukka ja kiveen hakattu. Yleinen linja vaikutti siten, ettei aidosta neuvottelusta ei lopultakaan ollut kyse, sillä pelivaraa ei ollut lainkaan, luottamusmies Vihavainen kertoi.

Hän painotti joukkovoiman ja työntekijäpuolen oman koordinaation merkityksellisyyttä. Kikystä luopuminen tulisi nostaa seuraavan kierroksen tärkeimmäksi tavoitteeksi.

Yhdessä saadaan aikaan enemmän

Yhteistyö ja paikallisen sopimisen vaikeus työpaikoilla tulivat esiin luottamusmies Pirkko Takkisen puheenvuorossa. Takkinen viittasi puheenvuorossa tilanteisiin, joissa työnantaja käytännössä sanelee paikallisen sopimuksen ehdot ilman, että tilanteeseen liittyisi aitoa sopimista, saati sitten yhteistoimintaa.

– Viisas työnantaja ymmärtää, että luottamusmies ei ole uhka, vaan myös hänen päämääränsä on yrityksen menestyminen. Yhteistoiminnalla saadaan motivoituneita työntekijöitä ja parempaa tulosta.

Takkinen painotti yhteistyön merkitystä muutoksen aikaansaamiseksi tulevilla neuvottelukierroksilla.

”Jokainen kierros on ainutlaatuinen”

Heikki Helysen näkökulma suuntasi tulevaisuuteen ja uusiin neuvottelukierroksiin. Hän arvioi työelämän muutosten vaikutuksien tuovan merkittävän elementin tuleviin neuvotteluihin. Luottamusmies Helysen mukaan jokainen neuvottelukierros on ainutlaatuinen.

– Meidän on jokaisella kierroksella, jokaisessa neuvottelupöydässä, jokaista työehtosopimusratkaisun asiakohtaa miettiessämme koko ajan pidettävä mielessämme jäsentemme etu. Kun soudetaan yhdessä samaan suuntaa, niin pääsemme kaikki joskus pois ulapalta.

Puheenjohtaja Palola kiitti hyvistä puheenvuoroista ja päätti puheensa toteamukseen ”yksin voi pyytää, mutta yhdessä voi vaatia”.

n edustajistossa toukokuussa 2018.