Elisan tietoliikenneasiantuntijoiden mielenilmaus torstaina pysäyttää vikojen korjaukset | Ammattiliitto Pro
Valikko
  • Muut Pron verkkopalvelut
Pro+

Elisan tietoliikenneasiantuntijoiden mielenilmaus torstaina pysäyttää vikojen korjaukset

20.12.2017 klo 14:00
|

Huonosti hoidetut yt-neuvottelut ja paikallisen sopimuksen irtisanominen suivaannuttivat tietoliikenneasiantuntijat Helsingissä, Tampereella ja Joensuussa. Luottamusmies kyseenalaistaa jäykät työvuorot. –Asiantuntijoiden mielestä etätyö ja liukuma työajassa ovat nykyaikaa.

Pro Uutiset/Pron tiedote 20.12.2017

Elisan henkilöasiakasyksikön viankorjauksen tietoliikenneasiantuntijat poistuvat työpaikoiltaan torstaina 21.12.2017 kello 06.00 ja palaavat työhön 21.12.2017 kello 23.59.

Mielenilmaus voi haitata henkilöasiakkaiden kiinteän verkon ja mobiiliverkon viankorjausta. Työjonoja ei käsitellä, ja sillä voi olla kerrannaisvaikutuksia joulun lähestyessä.

Mielenilmauksen syy on, että työnantaja irtisanoi paikallisen sopimuksen, jolla muun muassa tietoliikenneasiantuntijoiden oikeus liukuvaan työaikaan loppuu.

Paikallisen sopimuksen irtisanominen yt-neuvottelujen jälkeen tuli yllätyksenä. Molemminpuolinen jousto on henkilöstön mukaan toiminut hyvin.

- Kiireessä tai esimerkiksi tilanteessa, jossa asiakkaan asia on venynyt työajan yli, keskeneräinen asia on hoidettu loppuun asti ja vasta sitten lähdetty kotiin. Kun tulevaisuudessa noudatetaan työaikaa tarkasti ja hyvin pienellä joustomahdollisuudella, korjaukseen voi tulla turhaa viivettä, henkilöasiakasyksikön neuvotteleva luottamusmies Jukka Mutanen kertoo.

Liukuman käytöstä on voinut sopia oman tiimin sisällä. Esimies on kuitenkin voinut päättää tilanteista, joissa liukumaa ei voi käyttää.

- Liiketoiminnallisesti olisi järkevää, että hiljaisempina hetkinä voisi lähteä töistä aiemmin, luottamusmies toteaa.

- Juhlapuheissa paikallista sopimista halutaan lisätä, mutta tässäkin työnantaja irtisanoi yksipuolisesti paikallisen sopimuksen ja esitti ainoaksi vaihtoehdoksi oman ratkaisun. Vastaantuloa tai aitoa neuvotteluhalua ei työnantajan puolelta löytynyt, Elisan pääluottamusmies Juha Kivistö sanoo.

”Olisipa muutoksessa pelattu avoimin kortein”

Elisa Oyj:n henkilöasiakasyksikössä työskentelee 25 tietoliikenneasiantuntijaa, jotka vastaavat syvemmästä viankorjauksesta. Yksikössä käytiin keväällä 2017 yt-neuvottelut ja tietoliikenneasiantuntijat siirrettiin organisaatiossa lähemmäs asiakasrajapintaa. Mahdollisuutta etätyöhön vähennettiin, mutta työehtojen piti pysyä pääosin entisinä.

Yt-neuvottelujen perusteella tietoliikenneasiantuntijoiden määrä väheni huomattavasti, mikä herätti luottamusmiehissä huolta resurssien riittävyydestä. Uusi organisaatio aloitti 1.5.2017.

Vuodesta 2012 käytettyä työaikajärjestelmää muutettiin. Työvuorot suunnitellaan jatkossa kahden kuukauden sijasta kahden viikon ajalle, mikä on ICT-alalla työehtosopimuksen lyhin mahdollinen vuorosuunnitteluaika.

- Omia ja perheen menoja voi siis jatkossa suunnitella vain kahdeksi viikoksi eteenpäin, luottamusmies Mutanen sanoo.

Luottamusmies toivoo, että muutoksessa olisi pelattu avoimin kortein.

- Jos kaikki muutokset olisivat olleet tiedossa heti yt-neuvottelujen päättymisen jälkeen, henkilöt olisivat voineet aidosti valita, hyväksyvätkö uudet työehdot vai ottavatko irtisanoutumispaketin. Vaikuttaa siltä, että työnantaja halusi pitää asiantuntemuksesta kiinni, mutta ei asiantuntijoiden nykyisillä työehdoilla.

- Nyt heikennyksiä on tehty pikkuhiljaa salaillen, ja sen seurauksena tietoliikenneporukka kokee tulleensa petetyksi. Luottamus työnantajaan on pakkasen puolella, Jukka Mutanen toteaa.