Energia-alan työehtosopimusneuvottelut takkuavat | Ammattiliitto Pro

Energia-alan työehtosopimusneuvottelut takkuavat

14.1.2020 klo 12:11

Sopimusalavastaavan mukaan työnantajapuolella ei ollut edelleenkään sovinnollista lähestymistapaa uuden työehtosopimuksen aikaansaamiseksi. Alan toimihenkilöiden työehtosopimus päättyy tammikuun lopussa.

Pro Uutiset

Energia-alan toimihenkilöiden neuvotteluja jatkettiin eilen maanantaina 13. tammikuuta kolmannella neuvottelutapaamisella. Alan työehtosopimus päättyy 31.1.2020.

Sopimusalavastaava Petteri Hyttisen mukaan työnantajapuolella ei ollut edelleenkään sovinnollista lähestymistapaa uuden työehtosopimuksen aikaansaamiseksi.

– Toimihenkilöt ovat edellyttäneet energia-alan talous- ja työllisyyslähtökohtiin sopivaa sopimusratkaisua. Työehtosopimustekstiesityksiä emme voineet edelleenkään jättää, koska työnantajat pitävät kiinni työajanpidennyksestä. Tälle ei ole olemassa mitään perustetta.

– Esitimme vastuullisesti, että neuvottelisimme asioista uudelleen vielä tällä viikolla. Työnantajat kieltäytyivät ja painostavat toimihenkilöitä hyväksymään heikennyksiä työehtosopimukseen, kiky-tuntien jatkumista sekä palkkaratkaisua, jossa käytännössä työnantaja sanelisi paikallisesti, miten pääosa palkankorotuksista jaettaisiin.

Energiateollisuutta neuvotteluissa edustivat Fortumin, Vantaan Energian ja Turku Energian edustajat. Lisäksi neuvotteluihin osallistuu Energiateollisuus ry:n lakimiehiä.

Neuvotteluihin osallistuivat työntekijäpuolelta Jari Lepistö Turkuenergia Sähköverkoista, Juha-Pekka Mäkinen Tampereen Sähkölaitokselta, Heikki Kohtala Vantaan Energiasta, Pasi Korhonen Helen Oy:stä, Timo Järvimäki Fortum Oy:stä sekä Petteri Hyttinen Ammattiliitto Prosta sekä Päivi Saarinen, Riku Muurinen ja Robert Nyman Konepäällystöliitosta.

Seuraava tapaaminen keskiviikkona 22. tammikuuta. Liittojen hallitukset ja neuvottelukunnat kokoontuvat vielä tällä viikolla käsittelemään energia-alan neuvottelutilannetta.

Energia-alan tes on yleissitova, joten sitä noudatetaan kaikkiin alan asiantuntijoihin ja esimiehiin kaikissa energiayhtiöissä muun muassa energiantuotannossa, myynnissä, jakelussa sekä sähköverkon rakentamiseen liittyvässä liiketoiminnassa. Sopimus määrittelee yli 4 000 alalla työskentelevän työehdot.