Energia-alan työriidan sovittelua jatkettiin tänään | Ammattiliitto Pro

Energia-alan työriidan sovittelua jatkettiin tänään

3.2.2020 klo 13:32

Energia-alan sovittelu ei tänään tuottanut tulosta. Sovittelua jatketaan tiistaina 11. helmikuuta. – Olisimme olleet valmiita löytämään ratkaisun jo tänään, kertoo alan sopimusalavastaava.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro ja Konepäällystöliitto tapasivat tänään työnantajia edustavan Energiateollisuus ry:n valtakunnansovittelijan toimistolla. Sovittelija Jukka Ahtela sovittelee osapuolten työriitaa.

– Sovittelussa käytiin läpi perjantain neuvotteluissa saavutettuja yksityiskohtia sekä edelleen avoinna olevia asioita. Ammattiliitto Pro ja Konepäällystöliitto olisivat olleet valmiita löytämään ratkaisun jo tänään, työnantajapuoli ei, kertoo sopimusalavastaava Petteri Hyttinen Ammattiliitto Prosta.

Sopimusalavastaavan mukaan työnantajapuoli ei ollut halukas ratkaisemaan pääkiistoja, jotka koskevat palkkamallia, palkankorotuksia ja niin sanottujen kiky-tuntien poistumista energia-alalta.

Seuraava sovittelu on tiistaina 11. helmikuuta.

Energia-alan toimihenkilöiden ylityö- ja vuoronvaihtokielto alkoi helmikuun alussa. Mahdollinen työtaistelu uhkaa alkaa ennalta määrätyissä yrityksissä 15. helmikuuta kello 00.00. Alalla on sopimukseton tila.