Finavia aloittaa yt-neuvottelut määräaikaisista lomautuksista | Ammattiliitto Pro

Finavia aloittaa yt-neuvottelut määräaikaisista lomautuksista

16.3.2020 klo 12:04

Finavia ilmoitti aloittavansa yt-lain mukaiset yhteistoimintaneuvottelut enintään 90 päivää kestävistä lomautuksista tänään maanantaina 16. maaliskuuta 2020.

Pro Uutiset

Suomen valtion omistama lentoasemia ylläpitävä Finavia aloittaa yhteistoimintaneuvottelut henkilöstönsä määräaikaisista lomautuksista tänään maanantaina 16. maaliskuuta. Yhteistoimintaneuvottelut koskevat Finavian kaikkia toimintoja, koko vakituista henkilöstöä ja vakituisten työntekijöiden sijaisina työskenteleviä.

Suunnitellut lomautukset toteutettaisiin eri yksiköissä eri tavoin ja ne voivat alkaa eri aikoina. Lomautusten toteuttamistavan ja määrän ratkaisisi työn vähentymisen määrä. Neuvottelujen piirissä oleva henkilöstö pyritään kuitenkin lomauttamaan vähintään 12 työpäiväksi. Tarkemmat toteuttamistavat selviävät neuvottelujen kuluessa.

Alustavan aikataulun mukaan neuvottelut on tarkoitus käydä kahden viikon neuvotteluajassa siten, että niistä voidaan tehdä päätökset heti neuvottelujen jälkeen aikaisintaan 30. maaliskuuta 2020.

Lomautusilmoitusaika on vähintään 14 vuorokautta.

Lomautukset ja niihin varautuminen

Jos edessäsi on lomautus, ota ensimmäiseksi yhteyttä luottamusmieheesi. Mikäli työpaikallasi ei ole prolaista luottamusmiestä, ota yhteyttä sopimusalavastaavaan, sopimusala-asiamieheen Pron toimistossa tai Pron aluetoimistoon. Lähimmän aluetoimiston numeron löydät täältä. Alakohtaista lomautustietoa löydät Proplussasta. Lisätietoa lomautuksesta löydät myös Pron kotisivuilta >>

Lomautukseen ja työttömyysturvaan liittyviin kysymyksiin vastaa Työttömyyskassa Pro numerossa 09 1727 3444. Puhelimitse kassa päivystää maanantaista perjantaihin kello 9–15.