Hallituksen muutosesitykset eivät poista irtisanomissuojan heikennysten keskeisiä ongelmia | Ammattiliitto Pro

2.10.2018 klo 12:50

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malisen mukaan hallituksen korjaukset irtisanomissuojan heikentämiseen eivät poista esityksen ydinongelmia. – Keskustelunavaus on tervetullut, mutta tosiasia on, että esityksen keskeiset ongelmat ovat edelleen olemassa, Malinen toteaa.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 2.10.2018

Työministeri Jari Lindström esitteli tänään työ- ja elinkeinoministeriön tekemiä muutoksia esitykseen, jonka tarkoituksena on heikentää irtisanomissuojaa alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Keskeisiä muutoksia ovat henkilörajan laskeminen alle 10 henkeä työllistäviin yrityksiin, sekä työttömyysturvan karenssien laskeminen 90 päivästä 60 päivään.

Myös paljon kritiikkiä herättänyt lakiluonnoksen kohta työntekijän ja työnantajan välisestä luottamussuhteesta on poistettu esityksestä. Sen sijaan hallitus esittää kirjausta, jossa viitataan ”työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten” muuttumiseen irtisanomisperusteena.

Ammattiliitto Pron linja on edelleen se, että hallituksen tulee vetää esityksensä irtisanomissuojan heikentämisestä pois.

– Hallituksen tekemät muutokset eivät poista esityksen keskeisiä ongelmia. Kirjaus henkilöön liittyvistä työntekoedellytysten muuttumisesta on vastaavalla tavalla ongelmallinen, kuin aiempi kirjaus luottamussuhteesta, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

– Nykyinen lainsäädäntö tarjoaa jo aivan riittävät työkalut tilanteisiin, joissa työntekijän henkilökohtaisen käytöksen voidaan katsoa estävän hänen työtehtäviensä hoitamisen. Suomalainen irtisanomissuoja on kokonaisuutena jo nyt keskeisiä kilpailijamaita heikompi, Malinen alleviivaa.

– Riskinä on, että jatkossa nykyistä vähäisempi työkyvyn muutos, eli esimerkiksi työntekijän sairastuminen, voi johtaa tilanteeseen, jossa työnantaja voi alkaa harkitsemaan irtisanomista uuden lain myötä. Tämä on omiaan lisäämään entisestään epävarmuutta työelämään, Malinen kertoo.

Ammattiliitto Pro haluaa rakentaa keskustelun ja yhteistyön kautta parempaa työelämää Suomeen. Tämä onnistuu kuitenkin vain aidon vuoropuhelun kautta.

– Ministeri Lindströmille kiitos pyrkimyksestä keskusteluun. On tärkeää, että keskusteluyhteys säilyy myös jatkossa, Malinen toteaa.