Hallituksen tiedonannolla ei vaikutusta työtaistelutoimenpiteisiin | Ammattiliitto Pro

Hallituksen tiedonannolla ei vaikutusta työtaistelutoimenpiteisiin

16.10.2018 klo 11:53

Hallituksen eilen antamasta tiedonannosta työllisyyspolitiikasta käydään tänään eduskunnassa keskustelu. Ammattiliitto Pron puheenjohtajan Jorma Malisen mukaan tiedonanto ei vaikuta Pron päätöksiin mahdollisista lisätoimista.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 16.10.2018

Ammattiliitto Pron puheenjohtajan Jorma Malisen mukaan Pron toimenpiteet irtisanomissuojan heikentämiseen liittyen koskevat hallituksen lakiesitystä irtisanomissuojan heikentämisestä, hallituksen tiedonantoa Malinen pitää poliittisena pelinä.

– Hallituksen tiedonannossa ei ole pääministerin itsensäkään mukaan kyse kiistellystä lakiesityksestä, vaan hallituksen politiikan linjasta. Eihän eduskuntaa voida pyytää siunaamaan lakiesitystä, jota ei edes ole vielä annettu, Malinen toteaa.

Asiantuntijoiden arvioiden mukaan hallituksen tiedonannolla ei ole valtiosäännön näkökulmasta merkitystä.

– Työtaistelutoimenpiteet koskevat hallituksen lakiesitystä, joten teemme omat päätöksemme sen mukaan, miten lakiesitys etenee tai ei etene. Tiedonanto ei vaikuta asiaan millään tavalla, Malinen painottaa.

Tiedonannon perustelut puutteellisia

Malinen pitää hallituksen tiedonannon perusteluja irtisanomissuojan heikentämiselle erikoisina.

– Hallituksen tiedonannossa perustellaan irtisanomissuojan heikennyksiä työttömyyden, ja erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden vähentämisellä. Kuitenkin hallituksen omassa lakiluonnoksessa esityksen positiivisia työllisyysvaikutuksia pidetään kyseenalaisina, eikä pitkäaikaistyöttömyyttä mainita yhtä ainutta kertaa, Malinen huomauttaa.

– Mikäli hallituksella on esittää uusia vaikutusarvioita lakiesityksen vaikutuksista pitkäaikaistyöttömyyteen, pitäisi ne tuoda tiedonannon yhteydessä esiin. Muutenhan käy niin, että eduskunta äänestää vain pelkkien olettamusten pohjalta, Malinen jatkaa.

Uudet toimenpiteet mahdollisia

Malisen mukaan mahdollisista uusista toimenpiteistä tiedotetaan, kun se on ajankohtaista. Ammattiliitto Pro on esittänyt hallitukselle toimenpiteitä työllistämisen helpottamiseksi. Malinen nostaa esiin Pron tekemän esityksen työehtosopimuksissa olevien paikallisen sopimisen mahdollisuuksien avaamisesta myös järjestäytymättömille yrityksille kilpailukykysopimuksessa sovitulla tavalla. Malisen mukaan parhaita lääkkeitä pitkäaikaistyöttömyyteen olisivat lisäpanostukset korkealaatuisiin henkilökohtaisiin työllisyyspalveluihin ja aikuiskoulutuksen voimakas kehittäminen.

– Meidän esityksemme paikallisen sopimisen edistämisestä on edelleen voimassa, mutta hallituksen suunnasta asiaa ei ole kommentoitu millään tavalla. Me olemme tarjonneet ratkaisuja umpisolmun avaamiseksi, toivomme että hallituksessakin olisi haluja vastaavaan, Malinen toteaa.

– Katsotaan miten tilanne kehittyy. Teemme päätöksiä mahdollisista lisätoimenpiteistä, kun niiden aika on, Malinen kertoo.

– Pääministeri väittää kirkkain silmin, että ay-liike vastustaisi demokratiaa vastustaessaan hallituksen esitystä. Sipilän tapa esittää röyhkeitä syytöksiä ay-liikettä kohtaan samalla, kun hallitus itse tekee manööverin, jonka tavoitteena on hiljentää kansalaisyhteiskunnan esittämä, täysin legitiimi kritiikki, on hyvin kyseenalainen, Malinen päättää.