Hella Lightning lakossa keskiviikkona | Ammattiliitto Pro

Hella Lightning lakossa keskiviikkona

11.1.2017 klo 09:07

Hella Lightning aloitti lakon keskiviikkoaamuna. Yritys lopettaa led-tehtaan Salossa ja siirtää tuotannon Romaniaan vuosina 2017 ja 2018. Neuvotteluja irtisanottavien motivoinnista ei ole saatu käyntiin.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro ry julisti Hella Lightning Finland Oy:n toimihenkilötehtävät lakkoon. Vain suojelutyö on lakon ulkopuolella.

Lakko alkoi keskiviikkona 11.1.2017 ensimmäisen työvuoron alkaessa kello 7. Toimihenkilöt palaavat töihin erikseen ilmoitettavana ajankohtana.

– Henkilöstön reaktio on täysin ymmärrettävä. Hyvin kannattava yritys päättää siirtää tuotantonsa eurooppalaiseen halpamaahan ja samalla kieltäytyy edes neuvottelemasta irtisanottavien työntekijöiden kanssa. Hella Lightningin toimita osittaa täydellistä vastuuttomuutta ja välinpitämättömyyttä työntekijöiden asemasta, toteaa puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.

Työnseisauksen taustalla on saksalaisomisteisen Hellan päätös siirtää kannattava led-tuotteiden valmistus Romaniaan. Henkilökunta on edellyttänyt yritykseltä tukea Suomesta irtisanottavien työmotivaation ylläpitämiseen. Työnantaja ei ole osoittanut neuvotteluhalukkuutta asiassa.

Lakko koskee noin 20 toimihenkilöä. Myös työntekijöitä edustava ammattiliitto TEAM on lakossa, joten tehtaalla on hiljaista.

Miten työtä motivoidaan?

Hellan yt-neuvottelut päättyivät marraskuussa 2016. Yritys siirtää tuotannon Romaniaan ja irtisanoo 165 työntekijää vaiheittain vuoden 2018 loppuun mennessä.

– Päätös on tehty, että tuotanto siirtyy, mutta miten, se on epäselvää.  Kysymys on nyt siitä, miten motivoidaan irtisanotut pysymään töissä irtisanomisajan loppuun ja tekemään työt työnantajan määrittelemässä aikataulussa.  Ei ole kenenkään etu, että homma ei toimi, kertoo prolaisten luottamusmies Kai Alm.

Tällä hetkellä tavaraa tehdään varastoon, jotta tuotevarasto riittää sen ajan, kun tehtaan tuotantolaitteet pakataan, rahdataan Romaniaan, pystytetään ja saadaan tuotanto uudelleen toimintaan.

– Haluaisimme, että työnantaja tulisi vastaan motivoinnissa. Porukalla on pitkiä palvelusvuosia takana ja yritys on kannattava, kertoo luottamusmies Alm.

Hella Lightning jatkaa edelleen Suomessa noin kymmenen henkilön tuotekehitysyksikköä. Salossa tosin muistetaan hyvin, mitä tapahtui, kun Microsoft lopetti matkapuhelintuotannon ja jätti paikkakunnalle vain tuotekehityksen.

– Tuotekehitys ajettiin alas kahdessa vuodessa. Mitenpä kehitys toimisi, jos se ei pääse kokeilemaan tuotantoon, pohtii luottamusmies Alm.