HKScan aloittaa jälleen yt-neuvottelut – vähennysmäärä enintään 220 | Ammattiliitto Pro

HKScan aloittaa jälleen yt-neuvottelut – vähennysmäärä enintään 220

6.2.2019 klo 15:26

HKScan aloittaa yt-neuvottelut. Toimien perustana on pyrkimys kustannustehokkuuden parantamiseen. Yhtiön arvion mukaan neuvottelut voivat johtaa 220 henkilön vähennyksiin koko konsernissa.

Pro Uutiset / Lähde: HKScanin tiedote 6.2.2019

HKScan aloittaa yt-neuvottelut, jotka koskevat yhtiön tiedotteen mukaan kaikkia noin 1 200 toimihenkilöä, ylempää toimihenkilöä ja johtoa kaikissa HKScanin toimintamaissa. Tuotannon työntekijöitä neuvottelut eivät koske. Myös Rauman yksikössä työskentelevät ovat pääosin neuvottelujen ulkopuolella.

Yhtiön mukaan koko konsernissa henkilöstövähennyksien määrän arvioidaan olevan enintään 220. Suomessa leikattaisiin enimmillään noin sata työpaikkaa. Toimenpiteistä on tavoitteena päättää vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon kuluessa. Yhteistoimintaneuvottelut ovat osa yhtiön suunnitelmaa parantaa sen kustannustehokkuutta kaikilla markkina-alueilla.

Ammattiliitto Pro toivoo kustannustehokkuuden parantamiseksi muita keinoja

Yhtiö kertoo tiedotteessaan tarpeesta vastata paremmin asiakkaiden odotuksiin ja kuluttajien tarpeisiin. Pron teollisuussektorin johtaja Anssi Vuorio pelkää, että ylimitoitetuilla vähennyksillä vaarannetaan yhtiön uudistumismahdollisuuksia.
– Kustannustehokkuuden parantamiseksi tulee löytää parempia keinoja. Jatkuvilla leikkauksilla heikennetään entisestään mahdollisuuksia tuottaa ja tuoda markkinoille sellaisia tuotteita, joilla yhtiön kannattavuus voidaan aidosti turvata myös tulevaisuudessa, Vuorio tarkentaa.

Vuoden 2018 syksyllä tuotannon ja logistiikan työntekijöitä koskevissa yt-neuvotteluissa HKScanin henkilöstömäärä väheni Suomessa jo noin 160 hengellä.