HKScanin yhteistoimintaneuvottelut jatkuvat | Ammattiliitto Pro

HKScanin yhteistoimintaneuvottelut jatkuvat

13.2.2019 klo 12:46

– Kävimme työnantajan kanssa perustelut kertaalleen avoimesti läpi. Neuvotteluiden edetessä pyrimme hakemaan muita keinoja, joilla irtisanomisilta voidaan välttyä ja yrityksen tuloskunto saadaan paremmaksi, kertoo luottamusmies.

Pro Uutiset

Elintarvikekonserni HK Scanin ensimmäinen yhteistoimintaneuvottelutapaaminen oli tänään keskiviikkona 13. helmikuuta. Suomessa työpaikkansa voi menettää noin sata toimihenkilöä, ylempää toimihenkilöä ja johtotehtävissä työskentelevää. Neuvotteluiden piirissä on noin viisisataa henkilöä, joista toimihenkilöitä on noin puolet.

Toimihenkilöiden luottamusmies Jukka Kieleväinen kertoo, että ensimmäinen neuvottelu meni hyvin.

– Kävimme työnantajan kanssa perustelut kertaalleen avoimesti läpi. Neuvotteluiden edetessä pyrimme hakemaan muita keinoja, joilla irtisanomisilta voidaan välttyä ja yrityksen tuloskunto saadaan paremmaksi.

Luottamusmiehen mukaan yt-uutinen ei tullut toimihenkilöille yllätyksenä.

– Yritys on tehnyt viimeisen kahden vuoden aikana tappiota ja taloon on tullut uusi johto, niin suunnanmuutos oli odotettavissa.

– Kilpailu liha- ja elintarviketeollisuudessa on jumalattoman kovaa ja SOK:n halpuuttaminen vaikuttaa tilanteeseen jonkin verran. Toivon, että suomalaiset söisivät kotimaisia tuotteita, jotta työpaikat säilyisivät täällä.

Yhteistoimintaneuvottelut koskevat 1 200 henkeä

Neuvottelut koskevat noin 1 200 toimihenkilöä, ylempää toimihenkilöä ja johtoa kaikissa HKScanin toimintamaissa. Yhtiön mukaan koko konsernissa henkilöstövähennyksien määrän arvioidaan olevan enintään 220.

Yhtiö tavoittelee 10 miljoonan euron vuotuisia säästöjä konserninlaajuisesti ja ne ovat osa 40 miljoonan euron suuruista tehostamisohjelmaa.