Huhtamäki jatkaa työntekijöiden järjestäytymisoikeuden tallomista Yhdysvalloissa | Ammattiliitto Pro

7.5.2015 klo 16:10
| |

– Pöyristyttävää, ettei suomalainen konsernijohto reagoi aktiivisesti tilanteeseen, vaan sanoo sen olevan paikallinen ongelma, kertoo Pron kansainvälisten asioiden päällikkö Koskinen.

Pro Uutiset

Kuluttajapakkauksia valmistava suomalainen Huhtamäki maksoi Yhdysvalloissa lähes puoli miljoonaa euroa viime vuonna ammattiliittojen murskaamiseen erikoistuneelle Cruz & Associates -konsulttiyritykselle, kirjoitti SAK verkkouutisissaan.

Cruz & Associates on yksi Yhdysvaltain monista ammattiyhdistysliikkeen häirintään erikoistuneista yrityksistä. Huhtamäen työntekijät kertovat, että työnantaja velvoitti heidät tapaamaan konsultin, joka yritti estää heidän järjestäytymisensä.

Huhtamäen konsernijohto on tehnyt 15 vuotta yhteistyötä myös Littler Mendelson -lakitoimiston kanssa. Amerikkalaisen ammattiliitto USW:n mukaan Yhtiö on aikaisemmin lakitoimiston tuella järjestänyt tilaisuuksia, joissa tehtaan työntekijöitä on peloteltu, jotta mahdollinen äänestys johtaisi liiton häviämiseen.

Yhdysvalloissa on yleistä, että yritysjohto vastustaa liittoa ja työntekijöiden järjestäytymistä. Työntekijät eivät liity liittoon yksilöinä, vaan tehdas kerrallaan. Ammattiliitto pitää tunnustaa, jos enemmistö työntekijöistä haluaa liittyä.

Huhtamäelle useita rikkomuksia

Kansallinen työmarkkinakomitea National Labor Relations Board vaati marraskuussa 2014 Huhtamäkeä muuttamaan toimintatapojaan, koska nämä olivat Yhdysvaltojen lakien vastaisia. Huhtamäki korjasi toimintaansa ja myönsi rikkoneensa lakia.

Tämän vuoden maaliskuun lopussa tehtaalla järjestäytyneitä työntekijöitä edustava teollisuusalojen liitto United Steelworkers USW haastoi Huhtamäen työmarkkinakomiteaan uusista rikkomuksista. Listalla oli muun muassa järjestäytyneiden työntekijöiden työehtojen huonontamista ja uhkailua.

– Vyyhti lähti purkautumaan, kun vuosi sitten toukokuussa USW ja keskusjärjestö AFL-CIO julkaisivat selvityksen, jossa todettiin Huhtamäen Yhdysvaltojen liiketoiminnan kasvun taustalla olevan alhaiset palkat, turvattomat työsuhteet sekä järjestäytymätön työvoima. Asia ei vuodessa ole paljon edennyt, kertoo kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen Ammattiliitto Prosta.

Suomalaisjohto painaa asian villaiselle

Useista yhteydenotoista huolimatta suomalainen konsernijohto ei ole suostunut tapaamaan yhdysvaltalaista teollisuusalojen liittoa.

– Minusta on pöyristyttävää, ettei suomalainen konsernijohto reagoi tilanteeseen, vaan sanoo sen olevan paikallinen ongelma. Amerikassa tehtaan johto palkkaa puolen miljoonan euron konsultin tehtaan työntekijöiden yrittäessä järjestäytyä ja parantaa työolojaan. Tämä ei ole hyvän henkilöstöpolitiikan mukaista toimintaa, kertoo Koskinen.

Yhtiön pääomistaja on Suomen Kulttuurirahasto. Kulttuurirahasto on yksityinen säätiö, joka jakaa apurahoja kulttuurielämän eri aloille.

Toiminta on herättänyt huomiota kansainvälisesti

Viime syksynä Ammattiliitto Pro ja suomalaisliitot tukivat Huhtamäen Commercen tehtaan työntekijöiden järjestäytymisoikeutta. Kampanjaan osallistuttiin myös USA:ssa, Australiassa, Venäjällä, Puolassa, Turkissa ja Keniassa.

Huhtamäen työntekijöitä voi tukea kampanjasivustolla Facebookissa: https://www.facebook.com/RespectforAllHuhtamakiWorkers