Huhtamäki kansainvälisen paheksunnan kohteena | Ammattiliitto Pro

Huhtamäki kansainvälisen paheksunnan kohteena

20.11.2014 klo 10:15

Kuluttajapakkauksia valmistava Huhtamäki on estänyt työntekijöiden järjestäytymisen ammattiliittoihin Commercen tehtaalla Kaliforniassa. Yritys on tämän viikon kansainvälisen kampanjoinnin kohteena.

Pro Uutiset / Nina Tuomainen

Työntekijät ovat aikaisemmin pyytäneet tehtaan johdolta työsuojelun parantamista ja epäreiluksi koetun kurinpitojärjestelmän muuttamista.

Huhtamäen Yhdysvaltojen liiketoiminnan kasvun taustalla ovat alhaiset palkat, turvattomat työsuhteet sekä järjestäytymätön työvoima, kertoo teollisuusalojen liitto United Steelworkersin (USW) ja keskusjärjestö AFL-CIOn toukokuussa julkaisema selvitys. Elokuussa USW vaati Huhtamäkeä antamaan kirjallisen lausuman, jossa se sitoutuu olemaan rankaisematta niitä, jotka haluavat liittyä liittoon.

Työmarkkinakomitea vaatii tiedottamaan

Työntekijät eivät liity liittoon yksilöinä, vaan tehdas kerrallaan. Ammattiliitto pitää tunnustaa, jos enemmistö työntekijöistä haluaa liittyä.

Yhdysvaltojen kansallinen työmarkkinakomitea National Labor Relations Board vaati marraskuun alussa Huhtamäkeä tiedottamaan työntekijöilleen järjestäytymisoikeudesta. Työnantajalla ei ole oikeutta puuttua työntekijöiden järjestäytymiseen.

– Huhtamäen teot osoittavat kuitenkin muuta, kertoo kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen Ammattiliitto Prosta.

Ongelmia vain Yhdysvalloissa

Yhdysvalloissa on yleistä, että yritysjohto vastustaa liittoa ja työntekijöiden järjestäytymistä. Huhtamäellä on Yhdysvalloissa 21 tehdasta, joista USW on järjestänyt 5 ja nyt kohteena on Commercen tehdas.

Kansainvälisellä yhtiöllä on maailmanlaajuisesti 61 tehdasta ja miltei 15 000 työntekijää. Järjestäytymisen kanssa ongelmia on ollut vain Yhdysvalloissa.

Huhtamäen konsernijohto on 15 vuotta tehnyt yhteistyötä Commercessakin käytetyn Littler Mendelson -lakitoimiston kanssa. Yhtiö on lakitoimiston tuella järjestänyt tilaisuuksia, joissa Commercen työntekijöitä on peloteltu, jotta mahdollinen äänestys johtaisi liiton häviämiseen.

– Tämä on työntekijöiden kannalta kestämätön tilanne ja loukkaa heidän perusoikeuksiaan. Työnantaja pelottelee lain puitteissa työntekijöitä, jotta nämä ymmärtävät olla järjestäytymättä omaksi edukseen, kertoo Koskinen.

Työnantaja koettaa varmistaa, että työntekijät ymmärtävät, mitä liittyminen merkitsee – kuten Yhdysvalloissa on tapana, kertoi Huhtamäen viestintäjohtaja Katariina Hietaranta 25. kesäkuuta Taloussanomien haastattelussa.

Kulttuurituki amerikkalaisten työntekijöiden selkänahasta

Huhtamäen pääkonttori sijaitsee Espoossa ja yhtiön pääomistaja on Suomen Kulttuurirahasto. Kulttuurirahasto on yksityinen säätiö, joka jakaa apurahoja kulttuurielämän eri aloille.

– Miten on mahdollista, että suomalaisessa yrityksessä työntekijöitä kohdellaan näin? Huhtamäen tulisi toimia kansainvälisten sääntöjen mukaan. Jos työntekijät haluavat liittyä liittoon, pitäisi työnantajan toimia suoraan liiton kanssa ilman väistely-yrityksiä, vaatii Pron kemian sekorin sopimusalavastaava Taru Reinikainen.

Erikoista on myös, että kulttuuritaustainen omistaja ei tue ihmisoikeuksien ja työelämän oikeuksien kunnioittamisen periaatetta ja vaadi johtoa toimimaan oikein.

Sijoittajat juhlivat osingoilla

Huhtamäki kuuluu niiden yhtiöiden joukkoon, jotka Helsingin pörssissä voi lukea omistajien kannalta jatkuvaksi juhlan aiheeksi. Yhtiön osinko on kasvanut viitenä vuotena peräkkäin, kirjoitti Kauppalehti 17. marraskuuta.

Tämäkään menestys ei omistajille riitä, vaan vielä suuremmat tulospaineet kohdistuvat Pohjois-Amerikkaan.

– North America -segmentin tuloksen olisi pitänyt olla parempi. Olemme ryhtyneet toimenpiteisiin tuloksen parantamiseksi, kertoi toimitusjohtaja Jukka Moisio Huhtamäen osavuosikatsauksessa.

Pro mukana kampanjassa

Ammattiliitto Pro on mukana tukemassa Huhtamäen Commercen tehtaan työntekijöiden järjestäytymisoikeutta.

– Pro on mukana kansainvälisessä kampanjassa vaikuttamalla konsernin johtoon yhdessä Paperiliiton kanssa, kertoo Koskinen.

Tykkää kampanjan Facebook-sivusta ja anna tukesi Huhtamäen työntekijöille: https://www.facebook.com/RespectforAllHuhtamakiWorkers