Huhtamäki, vuoropuhelua! Nyt vaatii yrityksen globaali ay-verkosto | Ammattiliitto Pro

Huhtamäki, vuoropuhelua! Nyt vaatii yrityksen globaali ay-verkosto

1.6.2015 klo 17:38

- Toivomme Huhtamäen eettisten sääntöjen mukaisesti, että työntekijöillä on aidosti oikeus valita itsenäisesti edustajansa kaikilla työpaikoilla.
Ammattiliitto USW:n kansainvälisyyspäällikkö Ben Davis, Jari Ushanov Prosta sekä pääsihteeri Jyrki Raina IndustriALL Globalista osallistuivat Huhtamäen toimintatapoja ruotivaan kansainväliseen ay-kokoukseen Helsingissä tänään maanantaina.

Pro Uutiset

IndustriALL Global, Paperiliitto ja UNIn graafinen sektori järjestivät pakkausyhtiö Huhtamäen globaalin ay-verkoston kokouksen Helsingissä 1. kesäkuuta. Ammattiliitto Prosta kokoukseen osallistunut Huhtamäen eurooppalaisen yritysneuvoston koordinaattori Jari Uschanov kertoi kokouksen olevan ensimmäinen laatuaan.

- Peräänkuulutamme avointa, luottamukseen perustuvaa ja tuloksekasta vuoropuhelua Huhtamäki-konsernin kanssa, kertoo Jari Uschanov  kokouksen hyväksymästä julkilausumasta.

- Toivomme Huhtamäen eettisten sääntöjen mukaisesti, että työntekijöillä on aito oikeus valita itsenäisesti edustajansa kaikilla työpaikoilla, hän jatkaa.

Kuluttajapakkauksia valmistava Huhtamäki, jonka pääkonttori on Suomessa, toimii 34 maassa ja sillä on 68 tuotantolaitosta, jotka työllistävät noin 16 000 työntekijää. Huhtamäen suurin omistaja on Suomen kulttuurirahasto.

"Vesittää koko eettisen normiston"

Kokouksessa piipahtanut Huhtamäen hallintojohtaja Simo Pauni esitteli yhtiön eettisen ohjeistuksen ja kertoi, että yhtiö kunnioittaa kansainvälisen työjärjestö ILOn tunnustamia järjestäytymisvapautta ja neuvotteluoikeutta koskevia perusoikeuksia. Toisaalta Pauni kertoi yhtiön noudattavan kansallisia säännöksiä ja käytänteitä.

Uschanovin mukaan se, että kansalliset käytänteet ylittävät globaalit työelämän perusoikeudet, vesittää koko eettisen normiston hyvät periaatteet.

Pakkausyhtiö Huhtamäen työvoimavaltaisimmat maat ovat Intia, USA ja Kiina, kaikki maita, jotka eivät ole ratifioineet kansainvälisen työjärjestö ILOn perussopimuksia.

- ”Kansallisella käytännöllä” yhtiö voi perustella ay-vastaisen konsulttiyrityksen käyttöä ehkä itselleen, mutta ei ulkopuolisille tahoille, toteaa Uschanov.

Yhteistä näkemystä kaivataan Yhdysvalloissa

Huhtamäen toiminta on herättänyt erityistä ärsytystä Yhdysvalloissa, jossa United Steelworkers USW-ammattiliitto on yrittänyt järjestää tehdasta Kalifornian Commerceessä.  Yhdysvaltalainen teollisuusalan ammattiliitto syyttää Huhtamäkeä yli 400 000 dollarin palkkion maksamisesta konsulttifirmalle, joka on liiton mukaan yrittänyt estää Kaliforniassa sijaitsevan Commercen tehtaan työntekijöitä järjestäytymästä.

USAssa neljä tehdasta on USW:n järjestämiä. Nyt koolla ollut verkosto, jossa oli mukana edustajia seitsemästä maasta, toivoi erityisesti, että yhtiö olisi valmis vuoropuheluun USAn Kalifornian Commercen tehtaalla valitun työntekijäkomitean kanssa.

Ay-verkosto jatkaa työtä kaikkien Huhtamäen tehtaiden järjestämiseksi ja työmarkkinasuhteiden kehittämiseksi. Tätä varten valittuun kansainväliseen työryhmään nimettiin Suomesta Paperiliiton puheenjohtaja Petri Vanhala