Huhtikuussa Pron valmennus täyttää aktiivisuusehdon | Ammattiliitto Pro

Huhtikuussa Pron valmennus täyttää aktiivisuusehdon

1.4.2019 klo 10:54

Huhtikuusta alkaen työttömyysturvan aktiivisuusedellytyksen voi täyttää osallistumalla myös Pron järjestämään valmennukseen. Valmennus antaa vahvat valmiudet työnhakuun ja auttaa työpaikan löytämisessä.

Pro Uutiset

Huhtikuun alussa tulee voimaan työttömyysturvan muutos, jonka myötä aktiivisuusedellytyksen voi täyttää entistä useammalla tavalla. Esimerkiksi ammattiliittojen järjestämä työnhakua tukeva valmennus täyttää vastaisuudessa aktiivisuusehdon. Lue, miten aktiivisuusedellytyksen voi täyttää huhtikuun jälkeen.

Pron valmennus täyttää aktiivisuusehdon

Pro Noste tarjoaa kaikkein vaikeimmin työllistyville, yli 50-vuotiaille jäsenille Taitava työnhakija 50+ -verkkovalmennuksen. Se antaa vahvat valmiudet työnhakuun ja auttaa työpaikan löytämisessä. Lisää tietoa tästä.

Huhtikuussa Pro aloittaa toisen työnhakua tukevan verkkovalmennuksen, joka on tarkoitettu alle 50-vuotiaille. Verkkovalmennukseen voi osallistua kirjautumalla Pro Nosteen uraportaaliin.

– Valmennuksessa on neljä erilaista valmennusosioita, jotka kestävät viisi päivää. Ensimmäinen osio on pakollinen. Henkilö voi valita itselleen sopivan etenemispolun omien tarpeidensa mukaan, kertoo koulutuspäällikkö Tiina Kiuru Ammattiliitto Prosta.

Valmennus on koko ajan jäsenten käytössä, koska aktiivisuuden tarkastelujaksot alkavat eri aikoina. Osallistuja saa todistuksen, kun hän on suorittanut viisi päivää kestäneen osion.

Molemmat valmennukset täyttävät aktiivisuusehdon.

Työtön, toimi näin, jotta aktiivisuusehto täyttyy

Työllistymistä tukevaan toimintaan osallistumisesta on toimitettava todistus työttömyysetuuden maksajalle eli omalle työttömyyskassalle tai Kelaan.

Valmennus lisää aktiivisuutta vain silloin, jos aktiivisuuden tarkastelujakso alkaa 1.4.2019 tai sen jälkeen alkavalla tarkastelujaksolla.

– Jos aktiivisuuden seurannan tarkastelujakso on esimerkiksi 25.3.–23.6.2019, niin valmennuksen voi hyödyntää vasta 24.6.2019 alkavalle jaksolle. Pro-kassan sähköisessä asioinnissa ilmoitetaan aina voimassa olevan aktiivisuuden seurannan alkupäivä. Tarkempia tietoja aktiivisuuden seurannasta ja kertymisestä saa omasta työttömyyskassasta, kertoo etuuspäällikkö Sari Järvinen Työttömyyskassa Prosta.

Työtä ja palveluaikaa ei voi laskea yhteen aktiivisuusedellytystä laskettaessa. Myös osa eri palveluista ja opinnoista on sellaisia, joita ei voi laskea yhteen.

Työllistymistä tukevia kursseja ja toimintaa voi etsiä jatkossa myös Suomi.fi-palvelusta.

Pro-kassan jäsenistä noin 60 prosenttia täytti aktiivisuusehdon

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli vuoden 2019 helmikuussa 200 000, mikä oli 33 000 vähemmän kuin vuosi sitten.

Työttömyyden väheneminen on huomattu myös Työttömyyskassa Prossa. Ansiopäivärahan saajia oli tammikuussa 4 201, kun viime vuoden tammikuussa ansiopäivärahaa sai 5 475 henkilöä. Vuoden 2017 tammikuussa kassasta ansiopäivärahaa sai 7052 henkeä.

Työttömyyskassan työttömistä jäsenistä vuoden 2019 alussa noin 60 prosenttia täytti aktiivisuusehdon.