Ict-alan lakonuhan sovittelu jatkuu huomenna | Ammattiliitto Pro

Ict-alan lakonuhan sovittelu jatkuu huomenna

14.11.2017 klo 17:37

Sovittelun tarkoituksena on välttää ict-alan lakko, joka alkaisi maanantaina 27. marraskuuta ja päättyisi perjantaina 1. joulukuuta

Pro Uutiset

Uutinen päivitetty 15.11.

Valtakunnansovittelija Minna Helle kutsui eilen Ammattiliitto Pron sekä Palvelualojen työnantajien PALTAn edustajat valtakunnansovittelijan toimistoon keskustelemaan ict-alan lakonuhasta.

Sovittelu jatkuu torstaina 16.11.

Sovittelun tarkoituksena on välttää lakko, joka alkaisi maanantaina 27. marraskuuta ja päättyisi perjantaina 1. joulukuuta.

– Kyseessä on Pron ja työnantajaliitto Paltan välinen pitkäaikainen näkemysero ict-alan vuokratyön ehdoista, johon on yritetty löytää ratkaisua elokuusta asti, kertoi puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta viime perjantaina.

Vuokratyö korvaa vakityötä

Ulkopuolisen työvoiman käytön kriteerit, vuokratyötä tekevien asema ja oikeudet sekä vastuullinen alihankinta ovat Prolle tärkeitä.

– Vuokratyövoimaa käytetään väärin, kun vakituista henkilökuntaa korvataan vuokratyöllä. Työehtosopimuksen mukaan vuokratyötä käytetään tasaamaan ruuhkahuippuja. Alalla on kuitenkin yli tuhat vuokratyöntekijää, joista ainakin puolet on ollut töissä yli 2 vuotta. Se ei ole tilapäistä, Pron Malinen totesi.

Ict-alan työehtosopimus päättyi lokakuun 2017 lopussa ja työtä tehdään sopimuksettomassa tilassa.

Aiheesta aiemmin:

10.11.2017 Pro varoittaa lakosta ict-alalla