Itsensä työllistäjien asema paremmaksi, vaatii STTK | Ammattiliitto Pro

Itsensä työllistäjien asema paremmaksi, vaatii STTK

13.4.2017 klo 14:46

Yksinyrittäjänä, ammatinharjoittajana, freelancerina tai apurahansaajana työskentely on erilaista kuin palkkatyö. Varsinkin sosiaaliturva kaipaisi pikaista uudistamista, joka ottaisi uudet työntekemisen muodot huomioon.

Pro Uutiset/STTK

Työelämän muutosten myötä todennäköisesti yhä useampi työllistää itsensä perinteisen palkkatyön ohella yksinyrittäjänä, ammatinharjoittajana, freelancerina tai apurahansaajana. Työnteon muotojen moninaistuessa on yhä tärkeämpää huomioida itsensä työllistäjien asema työ- ja sosiaaliturvalainsäädäntöä kehitettäessä. Erityisesti sosiaaliturvassa on tehtävä pikaisia uudistuksia.

– STTK on esittänyt, että työttömyysturvassa päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden rajapintaa selkiytettäisiin ja että yritystoimintaa pidettäisiin sivutoimisena aina toiminnan alkuvaiheessa. Myös työosuuskunnasta saatu tulo tulisi katsoa työttömyysturvassa palkkatuloksi, jos kyseisestä tulosta on maksettu kaikki lakisääteiset palkan sivukulut, lakimies Samppa Koskela toteaa.

STTK tekee laaja-alaista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa itsensä työllistäjien aseman parantamiseksi. STTK toimii muun muassa ammattiliittojen itsensä työllistäjien yhteistyöryhmässä, joka tänään avasi omat verkkosivunsa itsensä työllistäjille.

– STTK:ssa on myös pitkään toiminut STTK:n yrittäjät -verkosto, jossa toimitaan aktiivisesti itsensä työllistäjien toimintaedellytysten ja aseman parantamiseksi. Monissa jäsenliitoissamme on jo tuhansia yrittäjäjäseniä, Koskela muistuttaa.

Itsensä työllistäjien yhteistyöryhmän (ITSET) verkkosivut osoitteessa www.itset.fi