Järjestäytynyt työelämä on suomalaisen yhteiskunnan selkäranka | Ammattiliitto Pro

Järjestäytynyt työelämä on suomalaisen yhteiskunnan selkäranka

26.10.2018 klo 16:54

Ammattiliitto Pro on STTK:n hallituksessa hyväksynyt päätöksen keskeyttää järjestölliset toimenpiteet koskien irtisanomiskiistaa. Toimenpiteiden lopettamiseksi Pro edellyttää STTK:n päätöksen mukaisesti, että työsopimuslain muuttamiseen liittyvät perustelut on valmisteltava kolmikantaisesti. Pro keskeyttää välittömästi kaikki meneillään olevat työtaistelutoimet.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 26.10.2018

– Pallo on nyt maan hallituksella. Sovintoesitys tarjoaa mahdollisuuden tilanteen ratkaisemiseksi. Työsopimuslain muuttamiseen liittyvien perusteluiden kolmikantaisella valmistelulla saadaan tämä asia pakettiin. Koska hallitus ilmoitti jo aktiivimallin osalta kolmikantaisen valmistelun sopivan, en näe mitään syytä miksi hallitus ei olisi työsopimuslain osalta samoilla linjoilla, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kertoo.

– On erittäin arvokasta, että hallitus palautti työttömien aktivoinnin kolmikantaiseen neuvotteluun. Työmarkkinajärjestöillä on laaja asiantuntemus työelämän kaikista osa-alueista, siksi on hyödyllistä, että poliittinen päätöksentekojärjestelmä käyttää hyväkseen nämä asiantuntijaresurssit, Malinen jatkaa.

– Aktiivimallin molemmissa osissa on paljon korjattavaa. Sovintoesityksen hyväksyminen ei tarkoita sitä, että tässä oltaisiin antamassa hyväksyntää aktiivimallin ykkös- tai kakkososalle, vaan että nyt aloitetaan kolmikantaisesti työ sen eteen, että malleista saataisiin karsittua pois kaikki epäoikeudenmukaiset elementit, Malinen tarkentaa.

Kiista irtisanomissuojan heikentämisestä pienissä yrityksissä sai myös Malisen mukaan siedettävän ratkaisun.

– Juristien näkemys hallituksen uudesta esityksestä oli se, että käytännössä nyt lakiin kirjataan se, mikä on ollut jo osa oikeuskäytäntöä. Meidän näkemyksen mukaan tässä ei ole tulossa heikennyksiä nykytilanteeseen irtisanomissuojan osalta, eli siltä osin tähän voidaan olla tyytyväisiä, Malinen toteaa.

– Karenssien lyhentäminen 90 päivästä 60 päivään on askel oikeaan suuntaan. Mutta karenssijärjestelmä kaipaa kyllä kipeästi laajempaa tarkastelua, siellä on edelleen merkittäviä epäkohtia työntekijöiden kannalta, Malinen jatkaa.

– Järjestäytynyt työelämä on suomalaisen yhteiskunnan selkäranka. Ammattiliitot ovat osa muuttuvaa työelämää ja haluamme olla rakentavasti mukana asiantuntijoina työelämän ja sen lainsäädännön kehittämisessä, Malinen päättää.

Pro on toteuttanut kiistan vuoksi työtaistelutoimia useilla aloilla, listan aloista näet täältä.