Joka viides kärsii työpaikoilla sisäilmaongelmista | Ammattiliitto Pro

Joka viides kärsii työpaikoilla sisäilmaongelmista

21.10.2019 klo 13:55

STTK teettämän kyselyn mukaan yli viidennes vastaajista (22 %) kokee työpaikkansa sisäilman laadun melko tai erittäin huonoksi. Työntekijäasemassa sisäilma koetaan selvästi huonommaksi kuin esimies- tai johtoasemassa. Ongelmia on eniten sosiaali- ja terveysalalla sekä koulutus- ja kuljetusalalla. Mitä suurempi organisaatio, sitä enemmän esiintyy ongelmia. Eniten niitä on kunta-alalla.

Ongelmat johtuvat useista eri tekijöistä: muun muassa liian korkeasta lämpötilasta, huonosta ilmanvaihdosta, pölystä ja kosteusvaurioista.

– Hälyttävintä on, että joka neljäs sanoo, että toimenpiteitä työpaikalla ei ole tehty ongelmista huolimatta. Vastaajien mielestä tämä johtuu siitä, että työpaikalla ei koeta tarvetta korjata ongelmia; ongelmat eivät kiinnosta työnantajaa tai niistä ei välitetä. Toimenpiteitä pidetään myös liian kalliina, STTK:n johtaja Katarina Murto toteaa.

Turvalliset ja terveelliset työtilat ovat merkittävä tekijä työkyvyn säilymiseksi ja sairauspoissaolojen vähentämiseksi.

– Oireilun ja syy-yhteyden selvittäminen edellyttää avointa keskustelua sisäilmaongelmia tutkivien ja hoitavien koulukuntien välillä. Sosiaaliturvan näkökulmasta oireileva työntekijä on usein väliinputoaja.

STTK esittää jatkuvaa sisäilman mittausta työpaikoille, ongelmien nopeaa korjaamista ja avointa tiedonkulkua.

– Ennakointi edistää ripeää puuttumista ongelmiin. Tärkein tavoite on se, että työntekijä pystyy jatkamaan työelämässä mahdollisimman pitkään.