Kanta-Hämeen Aluetaksi irtisanoi välityspalvelunsa koko henkilöstön | Ammattiliitto Pro

Kanta-Hämeen Aluetaksi irtisanoi 31. toukokuuta kymmenen välityspalvelussa työskennellyttä toimihenkilöä. Henkilökunnan määrä väheni puoleen jo vuonna 2018, kun Kanta-Hämeen Aluetaksi hävisi sekä Kela- että sote- ja taksikortti-kyytien kilpailutukset isommille yrityksille. Nyt Kanta-Hämeen Aluetaksi on päättänyt siirtää välityspalvelun Taksi Helsingin soveltaman työehtosopimuksen piiriin.

– Välityspalvelun siirtyminen Taksi Helsingin työehtosopimuksen piiriin tarkoittaa selkeää muutosta työehtoihin. Palkka pysyy samana, mutta viikkotyöaika lisääntyy, Laakso jatkaa.

Ammattiliitto Pron tietojen mukaan henkilökunnalle ilmoitettiin toukokuussa, että ellei uusia sopimuksia allekirjoiteta, johtaa se automaattisesti irtisanomisiin.

– Saimme jäseniltä yhteydenottoja, joissa kysyttiin, pitääkö työantajan tarjoama työsopimus allekirjoittaa. Ohjeistimme, ettei työsopimusten ja työehtosopimuksen voimassaollessa tule laittaa mihinkään nimiä, minkä jälkeen työantaja ilmoitti irtisanovansa välittäjien työsuhteet tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä, Pron sopimusala-asiamies Pasi Vesala kertoo.

Kanta-Hämeen Aluetaksin välityspalvelu on viimeisten kahden vuoden aikana pienentynyt niin, ettei yhteistoimintaneuvotteluja tarvinnut käydä. – Työnantaja ei ole katsonut tarpeelliseksi neuvotella vaan on yksipuolisesti ilmoittanut henkilöstöä koskevista asioista, Vesala jatkaa.

Työntekijöiden irtisanomisaika on pääosin kuusi kuukautta. Kanta-Hämeen Aluetaksi ei vapauttanut välityspalvelun työntekijöitä työvelvoitteesta, mutta yhtiö on muuttanut työvuoroja siten, että iltavuorolisän maksaminen alkaa myöhemmin eikä sunnuntaivuoroja tehdä.

Pron tietojen mukaan yhtiössä jatkavat toimitusjohtaja, toimistopäällikkö ja osa-aikainen toimistosihteeri.