Kemianteollisuuden palkkoja korotetaan Saksassa 2,8 % - sopimuksen koko vaikutus 6 % | Ammattiliitto Pro

10.12.2019 klo 15:22

Kemianteollisuuden palkkoja korotetaan Saksassa seuraavan kahden vuoden aikana yhteensä 2,8 %. Sopimuksen piirissä on 580 000 työntekijää.

Pro Uutiset

Kemianteollisuuden palkkojen 2,8 % korotus tehdään kahdessa erässä. Heinäkuussa 2020 palkkoja korotetaan 1,5 % ja seuraavana vuonna 1,3 %. Näiden lisäksi kemianteollisuuden sopimuksessa on sovittu kertakorvauksesta, jonka vaikutus on 0,5 % sekä joulurahakorotuksesta, jonka vaikutus on 0,3 %. Sopimukseen sisältyy näiden lisäksi terveydenhoitovakuutus ja tulevaisuustili, jolle ohjataan vapaapäiviä. Vuonna 2020 tilille tulee kaksi vapaapäivää, 2021 kolmas päivä ja vuodesta 2022 lähtien tilillä on viisi vapaapäivää per vuosi. Tiliä voi käyttää esimerkiksi vanhempiensa hoitamiseen, terveydenhoitoon tai ne voi vaihtaa rahaksi.

29 kuukauden sopimuksen kustannusvaikutus on suuruudeltaan 6 prosenttia eli 2,5 prosenttia 12 kuukautta kohden.