Kolmen vuorokauden työnseisaus alkaa ensi torstaina | Ammattiliitto Pro

Kolmen vuorokauden työnseisaus alkaa ensi torstaina

19.10.2018 klo 14:50

Ammattiliitto Pro aloittaa kolmen vuorokauden työnseisauksen 25. lokakuuta erikseen nimetyissä yrityksissä kolmella sopimusalalla. Ylityökielto Pron teollisuusaloilla jatkuu 26. lokakuuta saakka.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 19.10.2018

Ammattiliitto Pron päätöksellä kolmen vuorokauden työnseisaus alkaa 25. lokakuuta ja päättyy 28. lokakuuta. Työnseisaus koskee toimihenkilöiden työehtosopimuksen mukaisia töitä erikseen nimetyissä yrityksissä mekaanisessa metsäteollisuudessa, puusepänteollisuudessa sekä tekstiili- ja muotialalla.

Työnseisaus on jatkoa Pron ilmoittamille ylityökielloille ja sillä vastustetaan maan hallituksen esitystä irtisanomissuojan heikentämisestä alle 10 hengen yrityksissä.

– Valitettavasti olemme pakotettuja jatkamaan toimenpiteitä irtisanomissuojan heikentämisen torjumiseksi, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kertoo.

Ammattiliitto Pron toimenpiteet kohdistuvat edelleen vain ja ainoastaan irtisanomissuojan heikentämistä koskevaa esitystä vastaan.

–  Puheet eduskunnan toimivallan tai kansanvallan vastustamisesta ovat halpamaisia ja perusteettomia syytöksiä. Toisin kuin on väitetty, tässä ei ole kyse mistään ay-liikkeen ja hallituksen välisestä valtataistelusta. Tässä on kyse vain ja ainoastaan siitä, ettemme voi hyväksyä työelämän epätasa-arvoistamista, Malinen sanoo.

Irtisanomissuojan heikentäminen toisi oikeudellista epävarmuutta niin yrityksille kuin työntekijöille. Asiantuntijat ovat olleet hyvin yksimielisiä siitä, että uuden lain myötä uuden oikeuskäytännön vakiintumisessa kestäisi vuosia.

– Pro kantaa oman yhteiskuntavastuunsa ja pitää huolta kaikkien asiantuntijoiden oikeusturvasta – ei vain omien jäsentensä. Henkilöt, joilla ei ole ammattiliiton jäsenyyden mahdollistamaa oikeusturvaa, olisivat jatkossa entistä heikommassa asemassa työmarkkinoilla, koska heillä ei olisi taloudellisia edellytyksiä riitauttaa irtisanomistaan. Ja siitä ei ole epäilystäkään, etteivätkö epäselvät irtisanomistilanteet lisääntyisi, Malinen summaa.

Ylityökielto Pron teollisuusaloilla jatkuu 26. lokakuuta saakka

Ammattiliitto Pro on aiemmin ilmoittanut teollisuusalojen toimihenkilöiden ylityökiellosta. Ylityökielto jatkuu 26. lokakuuta kello 0.00 saakka.

Paperiteollisuuden toimihenkilöt ylityökieltoon

Ammattiliitto Pro ilmoitti tänään ylityökiellosta, joka koskee Pron paperiteollisuuden työehtosopimuksen soveltamisalaan kuuluvia työtehtäviä ja niissä työskenteleviä toimihenkilöitä.

Myös aiemmin ilmoitetut kiinteistö- ja ahtausalan ylityökiellot jatkuvat.