Komission von der Leyen: ”Palkkojen polkeminen vie työn arvokkuuden” | Ammattiliitto Pro

Komission von der Leyen: ”Palkkojen polkeminen vie työn arvokkuuden”

18.9.2020 klo 13:07

EU-lain pitäisi taata jokaiselle vähimmäispalkka joko työehtosopimuksen tai lain kautta, esitti EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen.

Pro Uutiset

EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen esittää lainsäädäntöä, joka auttaisi jäsenmaita vähimmäispalkkojen asettamisessa. Lainsäädännöllä taattaisiin, että jokaisella olisi oikeus joko työehtosopimusten tai lain kautta määriteltyyn vähimmäispalkkaan.

Liian monelle ihmiselle työ ei enää ole kannattavaa. Palkkojen polkeminen vie työltä arvokkuuden, rankaisee kunnollista palkkaa maksavia yrittäjiä ja vääristää kilpailua EU:n sisämarkkinoilla, sanoi von der Leyen Euroopan parlamentille pitämässään puheessa 16. syyskuuta.

Komission puheenjohtaja kunnioittaa eri maiden perinteitä

Suomessa vähimmäispalkka ei ole määritelty työsopimuslaissa vaan se perustuu yleissitoviin työehtosopimuksiin. Myös muissa Pohjoismaissa vähimmäispalkat perustuvat lain sijaan työmarkkinaosapuolten keskinäisiin sopimuksiin. Von der Leyenin mukaan ehdotuksen tarkoituksena ei kuitenkaan ole romuttaa työmarkkinaosapuolten keskinäiseen sopimiseen perustuvia käytäntöjä.

Olen työehtoneuvotteluihin perustuvan järjestelmän vankkumaton kannattaja ja ehdotuksessa kunnioitetaan eri maiden perinteitä ja toimivaltaa, von der Leyen korosti.

Ruotsalaiset vastustavat eurooppalaista sääntelyä, kertoo kansainvälisten asioiden päällikkö Matti Koskinen Prosta. Ruotsissa ei uskota, että direktiivillä tai muualla sääntelyllä voitaisiin turvata nykyinen sopimuskäytäntö. Suomessa keskusjärjestöt eivät ole yhtä jyrkkä.

— Katsomme, että selkeä direktiivi on parempi kuin jättää asia pelkästään poliittiselle ohjaukselle. On kuitenkin todella tärkeää, että kansallisesti saadaan edelleen säätää vähimmäispalkoista toimialakohtaisilla työehtosopimuksilla ja yleissitovuus vielä laajentaa sopimusten kattavuutta. Siksi komission von der Leydenin ulostulo tukee tätä näkemystä, Koskinen sanoo.

Ristiriitainen vastaanotto

Komission ehdotus on ehtinyt herättää huolta niin elinkeinoelämää kuin palkansaajia edustavien tahojen keskuudessa. Eurooppalaista elinkeinoelämää edustavan BusinessEuropen mukaan vähimmäispalkkaa koskeva EU-tasoinen lainsäädäntö heikentäisi eurooppalaisten yritysten kilpailukykyä sekä tuhoaisi paikallisen sopimisen edellytyksiä. Ruotsissa esityksen on puolestaan nähty loukkaavan EU-maiden kansallista itsemääräämisoikeutta.

Esitys merkitsee, että EU:n säännöstö ja viime kädessä tuomioistuin päättäisi palkanmuodostuksesta myös Ruotsissa, totesivat ruotsalaisten ammattiliittojen ja elinkeinoelämän edustajat yhteisessä kirjoituksessaan Dagens Nyheterille.