Lapin yliopiston toimihenkilöt marssivat ulos tänään kello 14 | Ammattiliitto Pro

Lapin yliopiston toimihenkilöt marssivat ulos tänään kello 14

10.2.2020 klo 14:09

Lapin yliopisto antoi tänään ilmoituksen yt-menettelyn aloittamisesta 17. helmikuuta. Yliopiston tavoitteena on vähentää jopa 40 työntekijää.

Pro Uutiset| / Kuva: Kuvituskuva, ei liity tapaukseen

Lapin yliopiston työntekijät marssivat ulos maanantaina 10. helmikuuta kello 14 vastalauseena työnantajan suunnitelmalle vähentää väkeä. Työnantaja Lapin yliopisto ilmoitti tänään yt-menettelyn aloittamisesta 17. helmikuuta., jonka seurauksena työpaikkansa voi menettää jopa 40 henkilöä. Pääluottamusmies Katariina Soudunsaari kertoo, että tunnelma työpaikalla on jännittynyt.

– Osasimme odottaa yt-ilmoitusta, mutta vähennyksen tarve on lukuna hurja. Näyttää siltä, että vähennys kohdistuu muuhun kuin opetus- ja tutkimushenkilökuntaan. Meistä ei tarvitsisi vähentää väkeä, sillä eläköitymisen ja muun poistuman myötä meiltä on lähtenyt ja lähtee väkeä, eikä uusia ole otettu tai oteta tilalle.

Se, että käytännössä opetus- ja tutkimushenkilöstö on rajattu yhteistoimintaneuvotteluiden ulkopuolelle, tekee heti vaikutelman puhdistuskierroksesta, koska työnantajalla ei ole selkeitä ajatuksia toiminnan tehostamisesta ja toimista, jotka säästäisivät henkilöstöresursseja, sopimusalavastaava Satu Henttonen Ammattiliitto Prosta toteaa. Henkilöstö kokee kohdentamisen epäoikeudenmukaisena ja vanhanaikaisena keinona säästää yliopiston kuluja.

– Mikä on motivaatio henkilöstöllä vähennysten jälkeen, kun väki on jaettu kahteen kerrokseen, Henttonen kysyy.

Ulosmarssiin osallistuu yliopiston henkilökunnasta prolaisten lisäksi Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKOn ja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL:n jäseniä. Takaisin työpaikalle palataan huomenna tiistaina aamulla.