Lapin yliopiston yhteistoimintaneuvottelut on käytävä aidosti | Ammattiliitto Pro

Lapin yliopiston yhteistoimintaneuvottelut on käytävä aidosti

17.2.2020 klo 09:39

– Tänään Lapin yliopistossa käynnistyvä yhteistoimintamenettely on käytävä henkilöstö aidosti huomioiden, vaatii Ammattiliitto Pron johtaja Niko Simola.

Pro Uutiset

Lapin yliopisto on käynnistänyt yhteistoimintamenettelyn, jonka tavoitteena on käsitellä henkilöstön kanssa tehtävien uudelleenorganisointia ja säästöjä. Säästötarpeeksi on ilmoitettu 2,5 miljoonaa euroa. Yhteistoimintamenettelyn kohteena ovat kaikki työntekijät, mutta hallinnon rakenteiden muuttaminen ei koske opetus- ja tutkimushenkilöstöä. Henkilöstön vähentämistarpeeksi on ilmoitettu 40 työntekijää.

Ammattiliitto Pron jäsenistö on tyrmistynyt yt-neuvottelujen mitoituksesta ja kohdentamisesta. Käytännössä tulkitsemme vähennysten kohdistuvan muuhun kuin opetus- ja tutkimushenkilöstöön, joten pelko jäsenistön piirissä on suuri irtisanomisten kohdentumisesta juuri niihin tehtäviin, joita jäsenistömme pääosin tekee.

– Yhteistoimintamenettelyssä on edelleen haettava säästökohteiksi muita vaihtoehtoja kuin henkilöstön vähentämistä. Yliopisto tähtää pysyviin talouden säästötoimiin, mutta jos ne tehdään vain henkilöstön kustannuksella, on se kohtuutonta ja epäoikeudenmukaista, toteaa Simola.

Vaihtoehtojen perusteellinen arviointi tarvitaan. Vaikka Pro ymmärtääkin talouden tosiasiat, on Lapin yliopiston pitkäjänteinen kehittäminen tavoite, jolla voidaan hakea pysyviä säästöjä kestävällä tavalla.

Yliopiston on valmistauduttava muutosturvasta huolehtimiseen ja henkilöstön kysymyksiin työttömyysturvan, uudelleen kouluttautumisen, eläkevaihtoehtojen ja muiden yksilöitä askarruttavien asioiden suhteen. Varmasti jokainen työntekijä Lapin yliopistossa miettii ”miten minun käy” ja sitä kysymystä ei saa väheksyä. Henkilöstöä on kohdeltava arvostavasti. Kaikki yliopistossa tehtävä työ on arvokasta. Yliopisto tarvitsee tekijänsä.

– Yliopiston on kannettava myös yhteiskunnallinen vastuunsa. Siitä syystä mahdollisesti irtisanottaville työntekijöille on taattava vahva muutosturvapaketti työttömyyden ennaltaehkäisemiksi, korostaa Simola.