Lapin yliopiston yt:t ohi – 39 henkilöä ulos | Ammattiliitto Pro

Lapin yliopiston yt:t ohi – 39 henkilöä ulos

9.4.2020 klo 10:55

Pääluottamusmiehen mukaan irtisanomiset olisi voitu välttää, kun olisi maltettu pari vuotta. – Säästötoimet toteutetaan nyt sen sijaan, että olisi odotettu luontaista poistumaa, jota tapahtuu vuoteen 2024 mennessä noin sadan työntekijän verran.

Pro Uutiset

Lapin yliopiston yhteistoimintaneuvottelut päättyivät keskiviikkona 8. huhtikuuta. Työt loppuvat 39 henkilöltä, joista opetus- ja tutkimushenkilöstöä on 17 ja muuta henkilöstöä 22. Yliopisto irtisanoo 16 henkilöä ja eläköitymisten, määräaikaisten työsuhteiden päättymisten ja vapaaehtoisten järjestelyiden kautta työt loppuvat 23 henkilöltä.

Yhteistoimintaneuvottelut alkoivat 17. helmikuuta, ja yliopisto ilmoitti vähennystarpeeksi 40 työntekijää.

Neuvotteluiden edetessä henkilöstö esitti monia säästökohteita, ja neuvotteluissa arvioitiin menojen pysyviä vähennyksiä. Työntekijäpuoli esitti erimielisyytensä neuvottelujen päättyessä, ja esitti neuvottelujen jatkamista.

Lopputulos oli pettymys

Lapin yliopiston henkilökuntayhdistyksen puheenjohtaja ja prolainen pääluottamusmies Katariina Soudunsaari on hyvin pettynyt yt-menettelyn lopputulokseen. Pääluottamusmiehen mukaan irtisanomiset olisi voitu välttää, kun olisi maltettu pari vuotta.

– Säästötoimet toteutetaan nyt sen sijaan, että olisi odotettu luontaista poistumaa, jota tapahtuu vuoteen 2024 mennessä noin sadan työntekijän verran. Kummastakin henkilöstöryhmästä on tulossa eläkeikään kymmenittäin työntekijöitä. Henkilöstön vapaaehtoinen eläköityminen tässä tilanteessa osoittaa, että henkilöstöllä olisi ollut halua sitoutua tulevinakin vuosina vastaavaan menettelyyn.

Vähennysten kohdistuminen Pron jäsenistöön on vielä auki.

Järjestöjen avoin verkkotapahtuma henkilöstölle

Henkilöstöjärjestöt Ammattiliitto Pro, JHL ja Juko järjestävät yliopiston henkilöstölle avoimen verkkotapahtuman 15. huhtikuuta.

Verkkotapaamisessa pääluottamusmiehet ja liittojen asiantuntijat kertovat yt-neuvotteluista, niiden päätymiseen liittyvistä asioista ja jäsenten oikeusturvasta.