Lomautusten ennakkoilmoitukset kaksinkertaistuivat marraskuussa | Ammattiliitto Pro

Lomautusten ennakkoilmoitukset kaksinkertaistuivat marraskuussa

20.12.2011 klo 11:17

Useimmin lomautus uhkaa teknologia-, paperi- ja puutuoteteollisuudessa. Myös julkinen sektori näyttäisi joutuvan koville.

Pro Uutiset/lähde: työ- ja elinkeinoministeriö

Työnantajat olivat ilmoittaneet marraskuun loppuun mennessä te-toimistoille 12 000:sta mahdollisesti toteutuvasta lomautuksesta.

Vuoden takaisesta määrä kasvoi 6 700:lla, mikä on yli 120 prosenttia. Lokakuusta ennakkoilmoitukset lisääntyivät 3 500:lla.

Vaikka lomautettuja oli marraskuun lopulla 8 000 vähemmän kuin samaan aikaan vuosi sitten, lokakuusta lomautusten määrä kasvoi lähes 4 000:llla. Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi tiistaina, että viime kuun lopussa lomautettuina oli noin 20 000 henkilöä.

Henkilökohtaisesti TE-toimistoon ilmoittautuneita oli 12 400, mikä on 4 500 vähemmän kuin edellisen vuoden marraskuussa. Lokakuusta henkilökohtaisesti lomautettujen määrä lisääntyi 2 100:lla.

Lyhennettyä työviikkoa teki 2 100 työnhakijaa. Se on 800 vähemmän kuin samaan aikaan vuotta aiemmin.

Ryhmälomautettuna marraskuun lopussa oli 6 800 henkilöä eli 2 700 vähemmän kuin edellisvuonna.  Ryhmälomautettujen määrä lisääntyi lokakuusta 1 500:lla. Eniten ryhmälomautuksia oli metallituotteiden sekä koneiden ja laitteiden valmistuksessa ja saha- ja puutuoteteollisuudessa.

Muun mussa Nordea Pankki ennusti tällä viikolla, että  Suomen talous painuu ensi vuonna taantumaan ja kasvu putoaa lievästi miinusmerkkiseksi. Valtiovarainministeriö puolestaan arvioi, että taantuma on mahdollinen ja ensi vuonna kasvua kertyy 0,4 prosenttia. Ministeriön mukaan talouden kasvu on pitkälti kotimaisen kysynnän varassa.