Metsäteollisuus ei halua sopia työehdoista – työehtosopimusneuvottelut katkesivat | Ammattiliitto Pro

2.4.2020 klo 09:18

Mekaanisen metsäteollisuuden ja puusepänteollisuuden toimihenkilöiden tes-neuvottelut katkesivat eilen Metsäteollisuuden haluttomuuteen sopia työehdoista. – Neuvotteluratkaisu syntyy, kun molemmat osapuolet joustavat, johtaja Anssi Vuorio sanoo.

Pro Uutiset

Mekaanisen metsäteollisuuden ja puusepänteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimukset päättyivät tammikuun lopussa. Työehtosopimusneuvottelut ajautuivat umpikujaan työnantajia edustavan Metsäteollisuus ry:n neuvotteluhaluttomuuden vuoksi eilen keskiviikkona 1. huhtikuuta.

– Metsäteollisuuden esitys on poikkeuksellinen ja sen vaikutukset toimihenkilöiden työehtoihin ovat erittäin negatiiviset. On ikävää ja valitettavaa, että Metsäteollisuus käyttää koronakriisiä keppihevosena heikentääkseen toimihenkilöiden työehtoja, Ammattiliitto Pron teollisuussektorin johtaja Anssi Vuorio sanoo.

Työnantajapuolen näkemyksen mukaan sopimusratkaisu on mahdollista vain, jos Pro hyväksyy sellaisenaan kaikki heidän muutosesityksensä tuleviin työehtosopimuksiin. Pro on heti valmis palaamaan neuvottelupöytään, kunhan neuvottelut käydään rakentavassa hengessä ja hyvää neuvottelukulttuuria noudattaen.

– Jäsentemme edustajina olemme aina valmiita aidosti neuvottelemaan ja sopimaan asioista, ja sitä edellytämme myös vastapuolelta. Neuvotteluratkaisu syntyy, kun molemmat osapuolet joustavat, Vuorio sanoo.