Metsäyhtiöt lamantekotalkoissa – nyt vuorossa M-real | Ammattiliitto Pro

Metsäyhtiöt lamantekotalkoissa – nyt vuorossa M-real

9.12.2011 klo 12:35

Metsäteollisuuden keinot tilausten sopeutumisessa eivät yllätä. Tämän todisti M-realin torstainen ilmoitus aloittaa 1 200:aa henkilöä koskevat yt-neuvottelut.

Pro Uutiset/Pirjo Salmela

– Metsäteollisuudessa tuntuu olevan oikein kilpailua siitä, kuka uskaltaa painaa paniikkinappulaa syvimmälle ja ennustaa ensi vuodesta vaikeampaa kuin muut. Se on pahinta lamanlietsontaa muutenkin herkässä taloustilanteessa, koska se tarttuu, sanoo sopimusalavastaava Jari Uschanov Prosta.

– Keinovalikoimissa pitäisi nyt tilauskirjojen ohetessa olla aikaa kouluttautumiseen, johon ei koneiden käydessä täysillä koskaan ole aikaa.

Osakekurssien keinotekoinen nostaminen lomautuksilla tai irtisanomisilla alkaa olla loppuun kaluttu konsti, koska ongelmat ovat muualla.

– Pidemmän korren alan sisäisessä kilpailussa vetää vaikeina aikoina se yritys, joka valittamisen ja pelottelun sijasta rohkenee panostaa tulevaisuuteen ja varautuu samalla parempiin aikoihin ja kysynnän kasvuun, Uschanov korostaa.

Samaa sanoo M-realin luottamusmiesrenkaan vetäjä Pasi Peuranen:

– Koulutusmahdollisuuksien lisäksi työnantajan olisi nyt satsattava työhyvinvointiin ja muihin työyhteisön motivaatiota edistäviin toimiin. Jatkuvat huonot uutiset ovat olleet kohtuuttomia henkilöstölle. Missä on yhtiön innovatiivisuus? Meillä olisi halua ja tahtoa tuotekehittelyyn ja koeajoihin nyt hiljaisempina aikoina, mutta työnantajamme hakee muiden vanavedessä vain lyhytnäköisiä säästöjä.

Metsäliitto-konserniin kuuluva M-real on karsinut tuotantoa Suomessa, Saksassa ja Ranskassa. Marraskuussa yhtiö kertoi aikovansa lopettaa päällystetyn hienopaperin valmistuksen Äänekoskella ja siirtää tuotanto Ruotsiin.  Äänekoskella jatketaan kartongin valmistusta.