Metso Minerals harkitsee talouspalvelukeskuksen siirtoa Tampereelta Liettuaan – 40 työpaikkaa uhattuna | Ammattiliitto Pro

11.6.2019 klo 16:22

Metso Minerals harkitsee taloushallintopalveluja tuottavan Tampereen palvelukeskuksen siirtämistä Liettuan Vilnaan, mikä voisi pahimmillaan tarkoittaa 40 työsuhteen päättymistä. Henkilöstön mukaan siirto ei olisi yhtiön edun mukainen, sillä sen myötä Metso menettäisi asiantuntevaa osaamista.

Pro Uutiset

Metso Minerals aloitti maanantaina 10.6. yt-neuvottelut liittyen yhtiön uuden talouspalvelukeskuksen sijoittamiseen joko Tampeelle tai Liettuan Vilnaan. Metson palvelukeskus työllistää noin 40 toimihenkilöä, joiden työ on vaarassa loppua, mikäli yhtiö päättää siirtää keskuksen Liettuaan. Yt-neuvottelujen arvioidaan kestävän vähintään kuusi viikkoa.

Henkilöstö ei pidä siirtämistä yhtiön edun mukaisena, sillä sen myötä Metso menettäisi osaavia ja kokeneita ammattilaisia.

– Tampereella on huomattavat vahvuudet palvelukeskuksen sijaintipaikkana. Ammattitaitoinen ja kokenut henkilöstö on Metsolle merkittävä voimavara, sanoo luottamusmies Reijo Sikkilä.

Metson vuoden 2018 vuosikertomuksen mukaan yhtiö teki viime vuonna vahvan tuloksen tilausten, liikevaihdon ja liikevoiton kasvaessa merkittävästi vuoteen 2017 verrattuna.

– Nyt aloitetut yt-neuvottelut kohdistuvat pienipalkkaiseen naisvaltaiseen toimialaan. Kustannussäästöjen hakeminen siirtämällä toiminnot Liettuaan, jossa on yksi Euroopan alimpia palkkatasoja, on vähintäänkin kyseenalaista.