Metso Mineralsin taloushallintopalvelukeskuksen henkilöstö marssi tänään ulos klo 13.15 Tampereella | Ammattiliitto Pro

5.8.2019 klo 14:10

Metso Mineralsin taloushallintopalvelukeskuksen henkilöstö poistui tänään 5. elokuuta työpaikaltaan vastalauseena siirtää Tampereen palvelukeskuksen työt Liettuaan.

Yhtiön ilmoituksen mukaan taloushallintopalvelukeskuksen työt siirretään Metso Business Services (MBS) -keskukselle Liettuaan, Vilnaan.

Palveluskeskus työllistää kaikkiaan 38 toimihenkilöä, joista 28 on vakituista työsuhdetta Tampereen palvelukeskuksessa.

Yhtiö on perustellut palvelukeskuksen sijaintia muun muassa ammattitaitoisen työvoiman saatavuudella ja kustannuksilla sekä yleisellä työmarkkinatilanteella.

- Mitä Metso tarkoittaa ulkoistamisessa yleisellä työmarkkinatilanteella?  Siirrolla ei ole mitään yleisiä työmarkkinatilanteeseen liittyviä perusteita. Suomessa on eurooppalaisittain katsottuna erittäin vakaat työmarkkinat. Käykö jatkossa y-lain mukaiseksi irtisanomisperusteeksi yleinen työmarkkinatilanne?  Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

– Metson tulee kantaa yhteiskuntavastuunsa ja etsiä palveluskeskuksen henkilöstölle töitä muualta yhtiöstä ja tukea kaikin mahdollisin keinoin toimihenkilöiden työllistymistä.

Pron pääluottamusmies Reijo Sikkilän mukaan Tampereella on osaava ja ammattitaitoinen henkilöstö, joka on äärettömän pettynyt yhtiön päätökseen.

- Tampereen seutu on vetovoimainen, joten näkemyksemme mukaan työvoiman saatavuudessa ei olisi jatkossakaan ollut ongelmia.

Työsuhteet päättyvät huhtikuun lopussa 2020.