Meyer Turku aloittaa yt:t – 450 työpaikkaa vaakalaudalla | Ammattiliitto Pro

Meyer Turku aloittaa yt:t – 450 työpaikkaa vaakalaudalla

28.4.2020 klo 13:20

Turun telakka aloittaa yhteistoimintaneuvottelut 450 työpaikasta. Pron puheenjohtaja uskoo, että Meyerin jätti-investoinnit auttavat telakkaa selviytymään koronakriisin yli niin, että mahdollisimman moni työpaikka säilyy.

Pro Uutiset / Lähde: Turun Sanomat 28.4.2020

Saksalaisen telakkayhtiö Meyer Turku kertoi tiistaina 28. huhtikuuta aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut 450 hengen irtisanomiseksi. Yhteistoimintaneuvottelut koskevat kaikkia henkilöstöryhmiä. Lisäksi 900 henkeä on muiden toimien kohteena, joita ovat esimerkiksi erilaiset työaika- ja tehtäväjärjestelyt, lomautukset sekä osa-aikaistamiset.

Telakka julkisti tiistaina viime vuoden talousluvut, joiden mukaan myöhästynyt Costa Smeralda -alus aiheutti tulokseen yli 100 miljoonan euron tappiot. Lisäksi vaikeuksia on tuonut myös koronakriisi. Risteilytilauksia ei ole peruttu, vaikka tuotantovolyymi laskee.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen pitää tärkeänä, että telakan taloudellinen tilanne pysyy vakaana, vaikka toimitukset siirtyvät.

– Viime vuosina Meyerillä on ollut laaja investointiohjelma, joka auttaa telakkaa selviytymään kriisin ylitse. Investointiohjelma ja lykkääntyneet tilaukset rakentavat pohjaa telakkateollisuuden uudelle nousulle kriisin jälkeen.

”Kukaan ei pystynyt varautumaan koronaan”

Meyer Turku työllistää yhteensä noin 2400 henkeä. Toimihenkilöiden pääluottamusmies Osmo Salo kertoo, että henkilöstö näkee tilanteen ikävänä ja shokeeraavana.

– Hetki sitten näkymät olivat täysin erilaiset. Selvää on, että siinä kohtaa, kun pandemian vaikutukset alkoivat näkymään, kukaan ei tiennyt, mihin tämä johtaa. Matkailubisnes kokonaisuudessaan on nyt pysähtynyt ja varustamot joutuvat arvioimaan tilannetta uudestaan. Kukaan ei osannut aavistaa, että vaikutukset olisivat näin rajuja.

Toimitusaikatauluja pyritään venyttämään vuodelle 2026

Telakan mukaan suunnitelmana olisi pitää nykyinen tuotantovolyymi, eli rakentaa yksi iso risteilijä valmiiksi vuodessa. Alkuperäinen suunnitelma on ollut nostattaa telakan volyymia nopealla tahdilla niin, että telakalla pystyttäisiin rakentamaan jopa kaksi jättiristeilijää vuosittain. Meyer on investoinut telakkaan jopa 243 miljoonaa euroa vuosina 2015–2019 sekä rekrytoinut satoja ihmisiä. Nyt asiakkaiden kanssa neuvotellaan toimitusaikataulujen muutoksista.

Rakenteilla on tällä hetkellä kaksi alusta, Carnivalin Mardi Gras ja Costa Toscana, joka on Costa Smeraldan sisaralus. Tilauskirjoissa on yhteensä seitsemän alusta. Tavoitteena on, että tilauskirjoja voitaisiin venyttää vuodelle 2026, joka toisi käytännössä noin kaksi vuotta lisäaikaa rakentamiselle, ja työtä telakalle ja verkostolle myös vuosille 2025 ja 2026.