Mielenilmaus Salicon Juvan tehtaalla | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset

Hedelmä- ja vihannesjalosteiden toimittaja Salico Oy:n toimihenkilöt ja työntekijät jättivät saapumatta töihin keskiviikkoaamun työvuoroihin Juvan tehtaalle. Spontaanin mielenilmauksen syy on Juvan tehtaan sulkemissuunnitelmat ja tuotannon mahdollinen siirto Helsinkiin.

Henkilöstö kertoo, että toimihenkilöt ovat pettyneitä tilanteeseen.

— Tämä on henkilöstölle kova paikka. Neuvotteluissa on ollut sellainen tunne, että päätökset olisi tehty etukäteen eikä meillä tunnu olevan aitoa vaikuttamismahdollisuutta.

Toimihenkilöiden mukaan työpaikalle palataan torstaina 27. helmikuuta alkaviin työvuoroihin.

Koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut alkoivat tammikuussa

Salico Oy aloitti koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut 21. tammikuuta, kertoi Yle 15. tammikuuta. Neuvotteluiden kohteena on koko tehtaan henkilöstö, eli 81 on työntekijää, 18 toimihenkilöä ja kolme johtoryhmän jäsentä. Yritys perustelee neuvotteluja tuotannollisilla ja taloudellisilla sekä logistisilla syillä.

Salico Oy on Suomen suurin tuoreiden hedelmä- ja vihannesjalosteiden toimittaja tukkukaupalle ja fastfoodketjuille. Salico sijaitsee Juvalla Etelä-Savossa ja on Juvan suurin työllistäjä yrityspuolella. Vähennysuhan alla olevat työpaikat muodostavat yli kuusi prosenttia kaikista kunnan työpaikoista.