Nesteen mielenilmaisun valmistelut keskeytetty | Ammattiliitto Pro

Nesteen mielenilmaisun valmistelut keskeytetty

21.6.2017 klo 12:16

Öljy-yhtiön henkilöstö päätti pysäyttää mielenilmaisun valmistelut, koska henkilöstöryhmien ja omistajaohjauksesta vastaavien kesken on sovittu ensi viikoksi tapaaminen omistajaohjauksesta. Tapaaminen ratkaisee, mitä jatkossa tapahtuu.

Pro Uutiset

Öljykonserni Nesteen henkilöstöryhmät eli työntekijät, toimihenkilöt ja ylemmät toimihenkilöt sekä yhtiön edustajat ovat tänään neuvotelleet ensi viikolla uhanneesta poliittisesta mielenilmauksesta.

Henkilöstöryhmien esittämät näkökohdat ja huolet Nesteen tulevaisuudesta on vihdoin otettu vakavasti valtion omistajaohjauksesta vastaavien poliitikoiden ja virkamiesten keskuudessa. Henkilöstöryhmien ja omistajaohjauksesta vastaavien kesken järjestetään tapaaminen, jossa käydään läpi omistajaohjaukseen liittyviä kysymyksiä. Tapaaminen on alustavasti sovittu ensi viikolle.

Henkilöstöryhmät ovat päättäneet keskeyttää maanantaina 26.6. alkavaksi suunnitellun mielenilmauksen valmistelut. Mielenilmausta ei järjestetä juhannuksen jälkeisellä viikolla.  Ensi viikoski sovittu omistajaohjauksesta vastaavien ja henkilöstöryhmien tapaaminen ratkaisee, miten henkilöstöryhmät jatkossa toimivat.

Yhtiön omistajapolitiikka ja yhtiön myyntiaikeet suivaannuttivat henkilöstön

Neste konsernin henkilöstöryhmät ilmoittivat eilen 20.6. poliittisesta mielenilmauksesta, joka kohdistuu Juha Sipilän hallituksen omistajapolitiikkaan.

Ilmoituksen mukaan tuotantoa ei keskeytettäisi, mutta henkilöstöryhmät olivat päättäneet toimia niin, että polttoaineiden jakelu keskeytyisi viikoksi ajanjaksolla 26.6. - 2.7.

Mielenilmaus olisi ollut protesti Sipilän hallituksen toteuttamalle omistajaohjauslain muutoksille, jotka mahdollistavat valtion omistamisen laskemisen Neste Oyj:ssä 33,4 prosenttiin. Valtio omistaa vielä tällä hetkellä yhtiöstä 50,1 prosenttia.