Nets yt-neuvottelee 75 työpaikasta | Ammattiliitto Pro

Nets yt-neuvottelee 75 työpaikasta

28.1.2020 klo 14:33

Yt-neuvottelut aloittaneen maksuliikenneyhtiön työntekijät pöyristyivät irtisanottavien määrästä. Henkilöstön edustajat kritisoivat yhtiön niukkaa tiedotuslinjaa sekä tietojen panttaamista yt-neuvottelupöydässä.

Pro Uutiset

Maksuliikenneyhtiö Nets aloitti eilen maanantaina 27. tammikuuta yhteistoimintaneuvottelut enintään 75 työpaikasta Suomessa. Neuvotteluiden piirissä on Suomen koko henkilöstö eli noin 400 henkilöä. Mahdollisesti myös työtehtäviä aiotaan siirtää Suomesta muiden maiden toimipisteisiin. Kansainvälisesti yhtiö aikoo vähentää työpaikkoja noin 550.

Yhtiö perustelee yhteistoimintaneuvotteluja tuotannollisilla ja taloudellisilla syillä johtuen yritysjärjestelyistä ja -kaupoista sekä viime vuoden organisaatiomuutoksesta.

Tammikuun alussa yrityskaupan myötä Netsille siirtyneet teknologiayhtiö Poplatekin ja maksamisen ratkaisuja tuottavan Poplayn noin 40 henkilöä ovat yhteistoimintaneuvotteluiden ulkopuolella.

Toimihenkilöiden pääluottamusmies Päivi Palmu kertoo, että vähennettävien määrä yllätti työpaikan toimihenkilöt.

– Viime syksynä Netsillä tehtiin massiivinen organisaatiomuutos, mutta irtisanottavien määrä on silti pöyristyttävä.

Mahdolliset irtisanomiset toteutuisivat yhtiön mukaan aikaisintaan maaliskuussa.

Päätökset tehty ennalta?

Eilen pidettiin ensimmäinen neuvottelutapaaminen. Luottamusmiehet pyysivät tietoa ja tilastoja tehtävistä, jotka ovat nyt vaakalaudalla tai siirtouhan alla. Työnantaja ehdotti, että neuvottelut käydään kahdessa viikossa, vaikka yt-lain mukaan neuvotteluille on varattava vähintään kuusi viikkoa.

– Emme tietenkään suostuneet kahden viikon neuvotteluaikaan. Jos luottamusmiehet eivät saa tarvitsemaansa tietoa ja sitä systemaattisesti pantataan, ei meillä ole aitoa mahdollisuutta käydä neuvotteluja työpaikkojen pelastamiseksi. Herää myös kysymys, onko työnantaja päättänyt irtisanottavat jo etukäteen? kysyy pääluottamusmies Palmu.

Kansainvälisesti neuvotteluista vaietaan

Yrityksen tiedotuslinja saa moitteita pääluottamusmieheltä. Yhteistoimintaneuvotteluista ei lähetetty mediatiedotetta eikä niistä ole uutisoitu, koska Netsillä on huono maine Tanskan medioissa.

Suomessa vastaavaa ei ole – yritys on otsikoissa lähinnä, jos korttimaksuissa on häiriötä. Myös jäsentiedottamiseen on yritetty puuttua, vaikka luottamusmiehellä on oikeus työpaikalla tiedottaa edustamiaan jäseniä.

– Tämä rikkoo tietyllä tavalla sitä avoimuuden linjaa, mikä meillä on aikaisemmin ollut. Eikö asioista voida puhua niiden oikeilla nimillä? pääluottamusmies pahoittelee.