Neuvottelut energia-alan työehdoista jatkuivat vaikeina | Ammattiliitto Pro

Neuvottelut energia-alan työehdoista jatkuivat vaikeina

8.1.2018 klo 17:08

– Ehdotetut heikennykset vaikuttaisivat kaikkien energia-alalla työskentelevien ansioihin, arvioi energia-alan sopimusalavastaava Petteri Hyttinen Ammattiliitto Prosta.

Pro Uutiset

Viime viikolla alkaneet energia-alan toimihenkilöiden palkankorotusneuvottelut jatkuivat tänään maanantaina. Neuvotteluissa käsiteltiin Ammattiliitto Pron ja Konepäällystöliiton neuvottelukuntien täsmentämät tavoitteet uudeksi työehtosopimukseksi sekä palkkaratkaisu helmikuun 2018 alusta lähtien.

Työnantajia edustava Energiateollisuus ry ei hyväksynyt yhtäkään palkansaajien muutos- tai kehitysehdotuksista alan työehtoihin, vaan esitti uudelleen listauksensa työehtosopimuksen heikentämisestä.

Hyttisen arvio tällä hetkellä on, että neuvottelut jatkuvat vaikeina.

– Vastapuolella ei tunnu olevan tahtotilaa saada sopimusta aikaan.  Sopimuksen syntyminen vielä tammikuun aikana edellyttäisi neuvotteluosapuolilta merkittäviä ponnisteluita.

Nykyinen energia-alan työehtosopimus on voimassa tammikuun 2018 loppuun asti.

Seuraava neuvottelutapaaminen on keskiviikkona 10. tammikuuta 2018.

Ammattiliitto Pron ja konepäällystöliiton neuvottelukunnat kokoontuvat 17. tammikuuta käsittelemään neuvottelutilannetta.

Energia-alan tes on yleissitova, joten sitä noudatetaan kaikkiin alan asiantuntijoihin ja esimiehiin kaikissa energiayhtiöissä muun muassa energiantuotannossa, myynnissä, jakelussa sekä sähköverkon rakentamiseen liittyvässä liiketoiminnassa. Sopimus määrittelee yli 4 000 alalla työskentelevän työehdot.