Oikeus kumosi kiky-tunnit, Pron lakiasiainpäällikkö: ”Malttia” | Ammattiliitto Pro

Oikeus kumosi kiky-tunnit, Pron lakiasiainpäällikkö: ”Malttia”

5.2.2020 klo 10:17

Varsinais-Suomen käräjäoikeus kumosi maanantaina työntekijän kiky-tunnit. – Asian oikeudellinen käsittely saattaa jatkua vielä vuosia, toppuuttelee Pron lakiasiainpäällikkö.

Pro Uutiset

Työmarkkinoiden keskusjärjestöt AKAVA, SAK, STTK ja EK allekirjoittivat 14.6.2016 neuvottelutuloksen kilpailukykysopimukseksi, jonka saavuttivat 29.2.2016. Sopimus pidensi työaikaa 24 tunnilla vuositasolla 2017–2019 ansiotasoa muuttamatta. Kilpailukykysopimus oli keskusjärjestöjen ja Suomen hallituksen välinen kompromissi ja vaihtoehto niin sanotuille pakkolaeille sekä muille heikennyksille.

Kiky-tuntien laillisuudesta on työehtosopimusneuvotteluiden ulkopuolella väännetty myös käräjäoikeudessa. Ammattiliitto Pron lakiasiainpäällikkö Patrik Stenholm tutustui tuomioihin.

Tuomiot työntekijöiden eduksi

Varsinais-Suomen käräjäoikeus antoi maanantaina tuomion työntekijän eduksi.

– Sen mukaan työnantaja ei ole voinut yksipuolisesti pidentää työntekijän kanssa sovittua työsopimustasoista työaikaehtoa työehtosopimukseen sisältyvän työaikamääräyksen perusteella, kertoo Stenholm.

Käytännössä työsopimuksessa ei viitattu työehtosopimukseen työajan osalta. Työnantaja ei voinut yksipuolisesti pidentää työaikaa.

Varsinais-Suomen käräjäoikeus päätyi pääosin samaan johtopäätökseen kuin Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus 4.11.2019 antamassaan tuomiossa.

”Poikkeuksellinen tuomio”

Stenholmin mukaan Varsinais-Suomen tuomio on perusteellinen ja hyvin kirjoitettu.

– Tässä tapauksessa on todettu sovitun edullisemmuussäännön poissulkemisesta. Se on erittäin poikkeuksellista, Stenholm kertoo.

Edullisemmuussäännön mukaan normien kollisiotilanteessa työnantajan on noudatettava määräystä, joka on työntekijälle parempi.

Tuomion mukaan erityisen poikkeuksellista on se, että työehtosopimuksen määräyksellä on tarkoitettu heikentää myös voimassa olevan työsopimuksen työaikaa, eikä siis ainoastaan vaikuttaa tuleviin ehtoihin.

Ennakkotapaus? Asian käsittelyssä saattaa mennä vuosia

Työtuomioistuimen lausunto ja käräjäoikeuden tuomio perusteluineen osoittavat, että kyse on monitahoisesta kysymyksestä. Tuomion mukaan aikaisempaa oikeusohjetta ei ole nyt kyseessä olevan ristiriidan ratkaisemiseksi. Asiasta voi tulla ennakkotapaus.

– Asian käsittely jatkuu varmasti hovioikeudessa. Pidän enemmän kuin todennäköisenä, että jutun lopullinen ratkaisu saadaan vasta korkeimmassa oikeudessa, Stenholm toteaa.

– Näin ollen asian oikeudellinen käsittely saattaa jatkua vielä vuosia.

”Työnantajapuolella mahdollisuus osoittaa vastuullisuutta”

Vaikka kyse on vasta alioikeustason tuomioista vailla lainvoimaa, voi ratkaisuille Stenholmin mielestä puolin ja toisin antaa merkitystä työehtosopimusneuvotteluissa.

– Työnantajapuolella olisi nyt mahdollisuus vuorostaan osoittaa vastuullisuutta ja luopua kiky-tunneista. Se olisi korjausliike oikeaan suuntaan, toteaa Stenholm.

Ammattiliitto Pro on 12.11.2019 tiedottanut jäseniään tilanteesta ja sama ohjeistus on vielä voimassa.

–  Ohjeistusta ei ole syytä muuttaa ennen lainvoimaista tuomiota tai muuta vastaavaa ratkaisua, Stenholm summaa.