Oikeus päätti: toimihenkilöitä ei voi siirtää työntekijäsopimukselle | Ammattiliitto Pro

Oikeus päätti: toimihenkilöitä ei voi siirtää työntekijäsopimukselle

21.10.2015 klo 12:47
| |

Raha-automaattiyhdistys ei voi siirtää toimihenkilöitä työntekijäsopimuksen piiriin, päätti työtuomioistuin.

Pro Uutiset

Työtuomioistuin päätti Raha-automaattiyhdistyksessä (RAY) käydyn soveltamisrajakiistan prolaisten eduksi lokakuussa. Toimihenkilöt tekevät jatkossakin töitä toimihenkilöiden työehtosopimuksen mukaan.

– Täällä ollaan tyytyväisiä ja helpottuneita päätöksestä, kertoo pääluottamusmies Kristiina Lindroos Raha-automaattiyhdistyksestä.

Työtuomioistuin vahvisti, että Pron kanta soveltamisrajasta oli oikea.

– Kaikki riidanalaiset tehtävät ovat toimihenkilötehtäviä, kertoo lakimies Tero Peltonen Ammattiliitto Prosta.

Tapahtumat alkoivat syksyllä 2014, jolloin Raha-automaattiyhdistys muutti pelkällä ilmoituksella resurssikeskuksen sekä kuluttaja- ja yritysasiakaspalvelun toimihenkilöt työntekijöiden työehtosopimukseen. Pron näkemyksen mukaan työnantaja halusi siirtää osan toimihenkilöistä yksipuolisesti jaksotyön piiriin.

– Jaksotyö vie toimihenkilöiltä ylityökorvauksia, pakottaa epämääräisiin työaikoihin ja pahimmillaan heikentää työttömyysturvaa, kertoo sopimusalavastaava Iiris Ben Aissa Ammattiliitto Prosta.

RAY:n toimihenkilöt kuuluvat Ammattiliitto Prohon, joka neuvottelee heille työehtosopimuksen. Pro riitautti menettelyn lokakuussa 2014.

Laittomuus poiki mielenilmaisun

Työnantajan ilmoitus työehtosopimuksen siirrosta kuohutti toimihenkilöitä. Vastalauseena siirrettyjen yksiköiden toimihenkilöt marssivat ulos työpaikoiltaan 9. lokakuuta 2014.

– Se oli spontaani ulosmarssi. Toimihenkilöt kokivat, ettei heidän työtään toimihenkilöinä arvosteta, koska työnantaja voi yhtäkkiä heittää heidät duunaritöihin, kertoo Iiris Ben Aissa Prosta.

RAY haastoi Pron työrauhan rikkomisesta työtuomioistuimeen, joka tuomitsi ulosmarssista Pron ja Rahapelin ammattilaiset Pro ry:lle sakot.

Työtuomioistuimen päätökset kertovat hieman ristiriitaisesti, että vaikka työnantaja toimii laittomasti, työntekijöiden olisi silti noudatettava työrauhaa. Työntekijöiden vaihtoehdoksi jää vain odottaa oikeusprosessin päättymistä. Tässä tapauksessa tuomion saaminen kesti vuoden.

– Tilanne on sietämätön. Työelämän sääntöjä on muutettava siten, että työnantajan laittomuuksiin voidaan puuttua nopeasti. Nyt niitä joudutaan puimaan oikeuden kautta, ja se kestää kauan ja maksaa paljon rahaa. Prosessin kestäessä toimihenkilöt ovat työnantajien oikkujen armoilla, sanoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.