Onko irtisanomissuojan heikentäminen linjassa kiky-sopimuksen kanssa? | Ammattiliitto Pro

Onko irtisanomissuojan heikentäminen linjassa kiky-sopimuksen kanssa?

19.9.2018 klo 09:00

– Minusta toimintatapa on tässä ollut vähintäänkin vastoin kiky-sopimuksen henkeä, jossa edellytettiin kolmikantaista lainvalmistelua, kertoo lakimies Pia Ahonen Ammattiliitto Prosta.

Pro Uutiset

Pro Uutiset kysyi lakimies Pia Ahoselta, onko esitys irtisanomissuojan heikentämisestä alle 20 henkilön työpaikoilla keskusjärjestöjen sopiman kilpailukykysopimuksen hengen mukainen.

Keskusjärjestöt esittivät kilpailukykysopimuksessa, että hallitus valmistelee työlainsäädännön ja ansiosidonnaiseen sosiaaliturvaan tehtävät muutokset kolmikantaisesti yhdessä työmarkkinaosapuolten kanssa.

– Irtisanomisen heikennyksestä päätettiin yksipuolisesti hallituksen kehysriihessä. Minusta toimintatapa on tässä ollut vähintäänkin vastoin kiky-sopimuksen henkeä, jossa edellytettiin kolmikantaista lainvalmistelua. Näitä yksipuolia heikennyksiähän on jo ollut käsittämättömän monta, kertoo Pia Ahonen.

– Kolmikantainen valmistelu oli kilpailukykysopimuksessa tärkeä kohta. Yhteistä valmistelua ei ole se, että esityksestä on vain lausuntomahdollisuus.

Hallitus aikoo tuoda esityksen eduskuntaan marraskuussa.

Miksi kikystä sovittiin?

Pron lähes 60 sopimusalalla käytiin keskusjärjestöjen 29.2.2016 tekemän kilpailukykysopimuksen (kiky) mukaisia neuvotteluja toukokuussa 2016.

– Kilpailukykysopimus oli huonoista vaihtoehdoista vähiten huono. Sopimus tehtiin, jotta vältyttiin pahemmilta vaihtoehdoilta, kertoi puheenjohtaja Jorma Malinen Ammattiliitto Prosta.

Malinen tarkoittaa hallituksen syyskuussa 2015 esittelemiä pakkolakeja sekä pakottamista paikallisen sopimiseen lakiteitse.

Mistä kikyssä sovittiin?

Kilpailukykysopimus pidensi vuosityöaikaa 24 tunnilla. Palkkoja ei korotettu vuonna 2017 ja osa työnantajamaksuista siirtyy työntekijöiden maksettavaksi. Sopimus sisälsi myös julkisen sektorin työntekijöiden lomarahojen alentamisen 30 prosentilla kolmeksi vuodeksi.

Katso myös:
Mikä muuttui työttömän arjessa 2017?