OP Keskusyhteisökonsernin yt:t ohi | Ammattiliitto Pro

OP Keskusyhteisökonsernin yt:t ohi

12.11.2019 klo 14:29

OP Keskusyhteisö on saanut lokakuussa alkaneet yhteistoimintaneuvottelut päätökseen. Yt-neuvottelut johtivat kaikkiaan noin 460 työtehtävän päättymiseen.

Pro Uutiset

OP Ryhmän Keskusyhteisökonsernin viimeisimmät uudelleenorganisoitumista ja kaikkiaan noin 1 900 henkilöä koskeneet yhteistoimintaneuvottelut on saatu päätökseen. Syksyllä 2018 OP Keskusyhteisökonsernissa alkanut uuden toimintamallin ja organisaation muutos on vaatinut yhteensä kolmet isot yt-neuvottelut. Kokonaisuudessaan kyse on ollut reilut 6 000 henkilöä koskettavasta prosessista.

– Kaikki kolmet yt-neuvottelut johtivat yhteensä noin 1 460 työtehtävän päättymiseen ja uusia tehtäviä syntyi noin 1 400, OP Keskusyhteisökonsernin pääluottamusmies Eija Laurila kertoo.

Lopullinen henkilöstövaikutuksen määrä tiedetään tarkalleen vasta vuoden 2020 lopussa.

– Edessä on vielä tekemistä, sillä nyt kohdennetaan tämän syksyn yt-neuvotteluiden jäljiltä henkilöitä avoimiin tehtäviin ja käydään läpi muutosturva-asioita, Laurila jatkaa.

Yhtiö on pyrkinyt yt-neuvotteluiden avulla laajentamaan keskusyhteisössä tämän vuoden alussa käyttöönotettua ketterää ja itseohjautuvaa työskentelymallia. Ketterässä ja itseohjautuvassa työskentelymallissa puretaan hierarkiatasoja, tuetaan tiimien itseohjautuvuutta sekä varmistetaan toiminnan sääntelynmukaisuutta.

Uusia yt-neuvotteluita ei pääluottamusmiehen mukaan ole näköpiirissä.

– Yt-neuvottelut ovat olleet henkisesti raskaat. Kun oma paikka uudessa organisaatiossa on varmistunut, pitäisi jaksaa oppia pois vanhasta ja opetella uutta. Muutoksen vauhti on ollut kova eikä muuttuva maailma näytä tuovan tähän hiljentymistä.