OP Ryhmä aloittaa 6 000 hengen yhteistoimintaneuvottelut | Ammattiliitto Pro

OP Ryhmä aloittaa 6 000 hengen yhteistoimintaneuvottelut

25.9.2018 klo 10:47

Pron puheenjohtaja Jorma Malinen edellyttää OP Ryhmältä työnantajavastuuta. –  Nyt mahdollisuus osoittaa, että henkilöstö on tärkein voimavara eikä kuluerä.

Pro Uutiset / Lähde OP Ryhmän tiedote 25.9.2018

OP Ryhmä aloittaa keskusyhteisökonsernissaan noin 6 000 henkilöä koskevat yt-neuvottelut lokakuun alussa. Neuvotteluilla yhtiö hakee sadan miljoonan euron vuosisäästöjä ja toiminnan joustavoittamista. Muutoksia suunnitellaan organisaatiorakenteisiin, työtehtäviin ja toimintatapoihin. Neuvottelut eivät koske OP Ryhmän osuuspankkeja, yhtiö kertoo tiedotteessaan.

Osa nykyisistä tehtävistä lakkaa tai muuttuu oleellisesti, mutta samaan aikaan avautuu uusia tehtäviä, joita pyritään tarjoamaan mahdollisimman monelle.

– Varmasti yhteistoimintaneuvottelut pitävät sisällään asioita, joita henkilöstö on toivonut. Maaliskuussa aloittanut uusi pääjohtaja Timo Ritakallio kysyi henkilökunnalta, mitä asioita pitäisi kehittää. Ketterää toimintatapaa on testattu pienessä määrin ja kokeilut ovat tuoneet hyviä muutoksia, kertoo OPRY Henkilöstöyhdistys Pro ry:n puheenjohtaja Riitta Suonpää.

Tavoitteena on nyt laajentaa toimintamalli vaiheittain koko keskusyhteisöön, kertoo yhtiö tiedotteessa.

Suonpää toivoo, että yhteistoimintaneuvotteluiden jälkeen organisaatio on ketterämpi, prosessit ovat nopeampia ja päätöksenteko tulee lähemmäs tekijäänsä.

– Monella toimenkuva voi muuttua, laajentua tai tehtävä voi olla kokonaan uusi. Työntekijälle on valtava merkitys, että työ on mahdollisimman sujuvaa ja se koetaan mielekkäänä.

Kustannussäästöihin yhtiö pyrkii tarkentamalla strategian fokusta, keskittymällä ydinliiketoimintoihin sekä optimoimalla oman ja ulkoa ostetun työn suhdetta. Yhteistoimintaneuvottelut alkavat 1. lokakuuta 2018 ja kestävät vähintään kuusi viikkoa, elleivät osapuolet sovi neuvottelujen päättämisestä aiemmin, tiedottaa yhtiö.

OP Ryhmällä paikka osoittaa työnantajavastuuta

Ammattiliitto Pro edellyttää nyt OP Ryhmältä työnantajavastuuta – työnantajalla on nyt mahdollisuus osoittaa, että henkilöstö on tärkein voimavara eikä kuluerä.

– On hyvä, että digitalisaatioon muuttuvassa työelämässä on herätty ja muutoksia tehdään asiakaskokemuksen parantamiseksi. Henkilöstö ja luottamushenkilöt pitää ottaa mukaan muutosprosessin suunnitteluun ja läpiviemiseen yhdessä johdon kanssa. Henkilöstön uudelleenkoulutusta ja osallistumisjärjestelmiä ei saa unohtaa, linjaa Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.