OP Ryhmä aloittaa taas yt-neuvottelut – edelliset eivät ole vielä päättyneet | Ammattiliitto Pro

OP Ryhmä aloittaa taas yt-neuvottelut – edelliset eivät ole vielä päättyneet

1.10.2019 klo 16:25

OP Ryhmä jatkaa organisaatiorakenteen yksinkertaistamista. Sen seurauksena 290 työpaikkaa lakkaa.

Pro Uutiset

OP Ryhmä on ilmoittanut aloittavansa uudet yhteistoimintaneuvottelut 7. lokakuuta. Nyt vähennysten kohteena olevissa toiminnoissa työskentelee 1 900 työntekijää. Arvioitu vähennystarve on 290 työtehtävää.

OP:n tavoitteena on organisaatiorakenteen yksinkertaistaminen ja 18 miljoonan euron säästöt ensi vuoden loppuun mennessä.

Organisaatiorakenteen uudistaminen alkoi viime syksynä ja ensimmäisten yt-neuvotteluiden seurauksena päättyi 700 työtehtävää. Elokuussa käynnistyivät toiset yhteistoimintaneuvottelut, jotka eivät ole vielä päättyneet. Ne koskevat 3 000 työntekijää ja niiden seurauksena lakkaa enintään 250 työtehtävää.

Keskusyhteisökonsernin pääluottamusmies Eija Laurila kertoo, että nyt alkavat yt-neuvottelut eroavat aiemmista, sillä kohteena ovat nyt asiakaspalvelussa työskentelevät henkilöt.

– Keskusyhteisökonsernin keskitettyjen palveluiden asiakaspalvelu on viime vuosina kokenut rajuja muutoksia. Asiakaspalvelijat ovat jo ennestään kovan paineen alla ja väsyneitä. Henkilökunnalta vaaditaan nyt erityisen paljon.

Laurilan mukaan nyt alkavat yt-neuvottelut koskevat osittain myös muissa tehtävissä työskenteleviä henkilöitä. Yhtiön tiedotteen mukaan neuvottelut eivät kuitenkaan koske OP Ryhmän osuuspankkeja.

OPRY Henkilöstöyhdistys Pro ry:n puheenjohtaja Riitta Suonpää peräänkuuluttaa työnantajan vastuuta.

– Työnantajan tulee huolehtia toimivista työvälineistä ja riittävistä resursseista, jotta palvelut pystytään turvaamaan yt-neuvotteluiden aikana ja jälkeen.