OPRY Henkilöstöyhdistys Pro suivaantui palkkatalkoista | Ammattiliitto Pro

OPRY Henkilöstöyhdistys Pro suivaantui palkkatalkoista

8.8.2017 klo 15:32

Kiky-talkoot, joihin toiset pakotetaan, mutta toiset voivat valita osallistumisensa, suivaannutti OP Ryhmän henkilöstöyhdistyksen OPRY:n.

Pro Uutiset

Yritysjohtajat lupasivat kilpailukykysopimuksen mukaisesti  leikata viisi prosenttia palkkaansa, kun kilpailukykysopimus syntyisi, muistutti tänään Iltasanomat. Lehden mukaan kaikkien yritysjohtajien sana ei ole pitänyt.

Kiky-sopimus saatiin aikaan  keväällä 2016 pitkän väännön jälkeen, ja palkansaajien työaikaa pidennettiin korvauksetta. Tosiasiassa siis palkkatasoa laskettiin.

OPRY Henkilöstöyhdistys Pro ry teki tuolloin esityksen, ettei viikoittaista työaikaa pidennettäisiin kiky-sopimuksen mukaisesti. Tämä esitys osoittautui pian mahdottomaksi saavuttaa.

Henkilöstön palkkakehitys on ollut viimeiset vuodet todella nuivaa, kun ryhmän tuloksesta investoidaan suuri osa kehittämiseen ja muu kulutaso halutaan pitää kurissa, arvioi OPRYn puheenjohtaja Riitta Suonpää.

– Todellisuudessa ryhmän hyvästä tuloksesta vastaa henkilökunta venyttäen itsensä äärirajoille. Samalla on vaikea ymmärtää sitä ristiriitaa mikä syntyy, kun yhteisissä talkoissa eivät ole mukana kaikki työntekijäryhmät. Ymmärrämme kehittämiseen tarvittavat panostukset toimialan tulevaisuuden kannalta, mutta emme voi hyväksyä sitä tosiasiaa, että työelämän hyväosaiset voivat vain päättää olla osallistumatta talkoisiin, jossa koko Suomen piti olla mukana, henkilöstöyhdistys tuulettaa tiedotteessa.

OP Ryhmä tiedotti vahvasta tuloksesta tammi-kesäkuun osavuosikatsauksessa 2. elokuuta 2017. Yhtiön tulos ennen veroja oli 583 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2016 samaan aikaan oli 614 miljoonaa. Tuotot yhteensä kasvoivat runsaat 3 %.