Palkkaero pysyy piilossa, jos palkkoja ei kartoiteta | Ammattiliitto Pro

Palkkaero pysyy piilossa, jos palkkoja ei kartoiteta

19.3.2018 klo 12:17

– Palkkakartoituksia ei tehdä eikä palkoista puhuta, lopputulos on, että samallakin työpaikalla työskentelevillä naisilla ja miehillä palkkaerot pysyvät ennallaan, kertoo Pron tasa-arvoasiantuntija Lehtoranta.

samasta_tyosta_sama_palkka

Pro Uutiset

Naisten ja miesten palkkaerot ovat ongelma. Palkkakartoituksen avulla selvitetään, ettei saman työnantajan palveluksessa olevien samaa tai samanarvoista työtä tekevien naisten ja miesten välillä ole perusteettomia palkkaeroja.

Vaikka palkkakartoitus on lain mukaan pakollinen osa tasa-arvosuunnitelmaa yli 30 hengen työpaikalla, se on tehty vain 40,4 prosentissa työpaikkoja. Luku selviää työmarkkinajärjestöjen yhteisestä samapalkkakysely ja kertoo tilanteesta yksityisen alan prolaisten työpaikoilla.

Tasa-arvosuunnittelu työpaikalla on lain antama väline kehittää työoloja ja parantaa palkkatasa-arvoa.

– Se hyödyttää koko työyhteisöä.  Tasa-arvotyön avulla voidaan parantaa henkilöstön työtyytyväisyyttä, pidentää työuria ja lisätä organisaation houkuttelevuutta työnantajana.

– On haaskausta, että tasa-arvosuunnittelun ja palkkakartoituksen mahdollisuuksia ei hyödynnetä riittävästi.  Työpaikolla kaivataankin selkeästi enemmän tietoa tasa-arvosuunnittelun velvoitteesta ja eduista, sanoo tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta Ammattiliitto Prosta.

Työmarkkinakeskusjärjestöt ovat julkaisseet avuksi  tarkistuslistan tasa-arvosuunnitteluun.

Video näyttää eron vuosiansioissa

Pron työmarkkinatutkimuksista poimittiin samalla nimikkeellä työskenteleviä, samanikäisiä ja samalla toimialalla toimivia naisia ja miehiä. Videolla näkyvät toimihenkilöiden keskimääräiset vuosiansioiden erot. Samalla nimikkeellä työskentelevien naisten ja miesten vuosiansioiden ero voi olla jopa 20-30 prosenttia.

– Palkkasyrjintää ehkäisee tieto oman alan ja oman työpaikan palkoista sekä työpaikkojen hyvin tehdyt palkkakartoitukset ja toimiva palkkausjärjestelmä, sanoo tasa-arvoasiantuntija Lehtoranta.

Oletko jäsen?

Huhtikuussa järjestettävissä alueellisissa Palkasta puhetta -jäsenkoulutusilloissa puhutaan myös palkkauksesta ja palkkatasa-arvosta. Saat koulutuksessa tietoa ja keinoja omasta palkasta, palkkauksesta ja palkkatasa-arvosta puhumiseen työpaikallasi. Lue lisää Proplussasta.

Oletko luottamushenkilö?

Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnittelukoulutuksessa 24.–25.5. tietoa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslaista sekä välineitä syrjinnän estämiseen luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille. Ilmoittaudu mukaan Proplussassa.