Palkkasalaisuus pitää pintansa | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset

Vain 6 prosentilla prolaisia asiantuntijoita ja esimiehiä oman työpaikan palkka- ja palkitsemistieto on täysin avointa ja läpinäkyvää.  Tämä paljastui kesällä 2017 tehdyssä tuottavuutta ja hyvinvointia käsittelevässä Pron työmarkkinatutkimuksessa.

– Luottamusmies ei saa tietää yksittäisen henkilön palkkoja, mutta tunnen yleiskuvan. Pääosin samasta työstä sama palkka toteutuu työpaikallani, kertoo lentoalalla työskentelevä Jari.

– Olisiko palkka-avoimuus pelkästään positiivinen asia, huomautti Carita.

Silloin palkkajärjestelmän pitäisi olla selkeä ja arvoitavissa, mistä palkka muodostuu.  Muuten voi iskeä suomalainen kateus.

– Puhetta palkoista tarvitaan, pariskunta toteaa.

Palkkatieto on harvoin läpinäkyvää

Työkaverien palkoista ei ole ollut tapana puhua, totesivat raisiolaiset Vesa ja Virpi, jotka pysähtyivät Pron kontilla Porissa.

– Tiedän kyllä kollegani palkan, koska teemme täysin samaa työtä, Virpi kertoi.

ICT-alalla työskennellyt Vesa arvioi, että avoimuus voisi auttaa saamaan samasta työstä saman palkan.  – Liitot voisivat ajaa asiaa, hän tuumi.

Samaa mieltä olivat vuonna 2017 Tasa-arvobarometriin vastanneet. Aktiivisia toimia naisten ja miesten perusteettomien palkkaerojen poistamiseksi toivotaan sekä työmarkkinajärjestöiltä että työnantajilta.  Vastaajista 90 prosenttia odottaa työmarkkinajärjestöiltä nykyistä aktiivisempia toimia palkkaerojen poistamiseksi ja 94 prosenttia toivoo toimia työnantajilta.

Keskustelu palkoista jatkuu SuomiAreenalla

Ammattiliitto Pro on mukana SuomiAreenalla perjantaihin 20. heinäkuuta asti.  Pron ständillä pääsee keskustelemaan palkkojen avoimuudesta sekä palkkatasa-arvosta #samakiitos-kampanjan hengessä.

– Annamme vinkkejä palkkakeskusteluihin, kertoo tasa-arvoasiantuntija Tanja Lehtoranta.

Pron asiantuntijat löytyvät entiseltä Jazz-kadulta Antinkadun ja Etelärannan risteyksestä paikalta 77.