Palkkasyrjinnän kitkemiseksi tarvitaan toimintaa | Ammattiliitto Pro

Palkkasyrjinnän kitkemiseksi tarvitaan toimintaa

18.7.2018 klo 14:40

Suomalaisen työelämän palkkatasa-arvo vaatii edelleen korjaavia toimenpiteitä. Ammattiliitto Pro kampanjoi tasa-arvoisen palkan puolesta myös SuomiAreenalla Porissa perjantaihin asti.

Pro Uutiset

Palkkatasa-arvoa koskevat kysymykset ovat yhä ajankohtaisia sekä merkittäviä työelämässä.

Pron työmarkkinatutkimuksen mukaan, kun naisten ja miesten ansioista poistetaan tilastollisesti kaikki eroa selittävät tekijät (esimerkiksi ikä, koulutus, työtunnit, tehtävätaso), maksetaan samasta ja samanarvoisesta työstä naisille keskimäärin kahdeksan prosenttia vähemmän kuin miehille.

Ammattiliitto Pro kampanjoi #samakiitos -kampanjalla palkkasyrjintää sekä perusteettomia palkkaeroja vastaan SuomiAreenalla Porissa.

Palkkasyrjintä näkyy myös prolaisten palkoissa

Perusteettomat erot palkkauksessa ovat sukupuoleen perustuvaa syrjintää, josta tulee päästä eroon työelämässä. Nämä erot syntyvät usein jo työuran alkuvaiheissa ja kasvavat iän myötä.

Palkkatasa-arvon puutteet näkyvät myös Pron jäsenten palkoissa. Prolaisten miesten huippukokonaisansio palkkatyöstä saavutetaan keskimäärin 52-vuotiaana, jolloin se on keskimäärin 3980,60 euroa kuukaudessa. Naisten huippuansiotaso saavutetaan taasen 49-vuotiaana, jolloin palkkaus on keskimäärin 3056,70 euroa kuukaudessa.

Eroja on havaittavissa myös tulospalkoissa. Palkkauksessa esiintyvät erot vaikuttavat ymmärrettävästi myös eläkekertymään.

Sama palkka, kiitos!

Palkkasyrjinnän kitkemiseksi tarvitaan aktiivisia toimia, joissa myös ammattiliitoilla on osansa. Vuoden 2017 Tasa-arvobarometrin mukaan 94 prosenttia vastaajista toivoi nykyistä aktiivisempia toimia työnantajilta palkkaerojen poistamiseksi. Ammattiliitoilta aktiivisempaa otetta kaipasi 90 prosenttia vastaajista.

Pron asiantuntijoiden mukaan palkkasyrjinnän poistamiseksi tarvitaan palkkojen läpinäkyvyyden lisäämistä. Palkka-avoimuus mahdollistaisi kehittyneempää keskustelua palkkatasa-arvosta sekä palkkojen kehityksestä.

Myös tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien tulee olla ajan tasalla työpaikoilla palkkatasa-arvon saavuttamiseksi sekä palkkasyrjinnän kitkemiseksi. Pro kannattaa myös perhevapaiden tasaisempaa jakautumista sukupuolisyrjinnän vähentämiseksi.

SuomiAreenalla pääsee keskustelemaan palkkatasa-arvosta

Ammattiliitto Pro on mukana SuomiAreenalla omalla uudistetulla ilmeellään perjantaihin 20. heinäkuuta asti. Teltalla pääsee keskustelemaan palkkojen avoimuudesta sekä palkkatasa-arvosta #samakiitos-kampanjan hengessä.

Pron asiantuntijat löytyvät entiseltä Jazz-kadulta Antinkadun ja Etelärannan risteyksestä paikalta 77.

Tervetuloa moikkaamaan Pron asiantuntijoita ja keskustelemaan palkoista!