Paltan ja Finanssialan väitteet lauantaityöstä virheellisiä | Ammattiliitto Pro

Paltan ja Finanssialan väitteet lauantaityöstä virheellisiä

3.1.2018 klo 17:35

Rahoitusalan työnantajajärjestöt esittävät rahoitusalan lakkoa koskevassa tiedotteessaan virheellisiä väitteitä, jotka koskevat lauantaityötä. Ammattiliitto Pron tiedossa ei ole yhtään tapausta, jossa lauantaityöstä ei oltaisi saatu sovittua paikallisesti.

Pro Uutiset

Palta ry:n ja Finanssiala ry:n tiedotteessa rahoitusalan lakosta on esitetty väittämiä, jotka eivät pidä paikkaansa. Tiedotteessa väitetään, että paikallisia sopimuksia lauantaityöstä olisi syntynyt vain muutamia. Ammattiliitto Pron tiedossa ei ole, että yksikään paikallinen neuvottelu lauantaityöstä olisi päättynyt tuloksettomana. Rahoitusalalla on saatu aikaan paikallinen sopimus kaikissa tapauksissa, joissa työnantaja on lauantaitöitä esittänyt.

Lisäksi Finanssialan tiedotteessa esitetään, että lauantaityötä koskevien paikallisten sopimusten ehdoista on tullut kohtuuttomia.

- Paikallisesti on saatettu sopia joistakin yksityiskohdista työehtosopimusta paremmin lauantaityöstä paikallisesti sovittaessa. Kuitenkin väite siitä, että sovitut ehdot olisivat miljarditulosta tahkoavien pankkien kannalta kohtuuttomia on absurdi, toteaa Ammattiliitto Pron finanssisektorin johtaja Antti Hakala.