Palvelualojen toimihenkilöille uusi työehtosopimus | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron ja Palvelualojen työnantajat Palta ry:n välinen palvelualojen toimihenkilöiden uusi työehtosopimus hyväksyttiin molempien osapuolten hallinnoissa tänään perjantaina 6. maaliskuuta 2020. Uusi työehtosopimus on voimassa 31.1.2022 asti. Kilpailukykysopimuksen mukainen työajanpidennys poistuu viimeistään 1. huhtikuuta lukien.

Palkankorotuksista vuosille 2020 ja 2021 on mahdollista neuvotella luottamusmiehen kanssa paikallisesti. Mikäli yrityksessä/työpaikalla ei ole luottamusmiestä, tai paikallista sopimusta ei tehdä luottamusmiehen kanssa, palkat korottuvat seuraavasti:

Kuukausipalkkoja luontoisetuineen korotetaan 1.6.2020 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,3 prosentin yleiskorotuksella. Vaativuusluokkapalkkoja ja euromääräisiä lisiä korotetaan samasta ajasta lukien 1,3 prosentilla.

Kuukausipalkkoja luontoisetuineen korotetaan 1.5.2021 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,1 prosentin yleiskorotuksella sekä 0,8 prosentin yritys- ja toimipaikkakohtaisella erällä.

– Yritys- ja toimipaikkakohtaisen erän jakamisesta neuvotellaan paikallisesti luottamusmiehen kanssa. Mikäli yrityskohtaisen erän jakamisesta ei päästä paikalliseen sopimukseen, maksetaan siitä yleiskorotuksena 0,5 prosenttia ja työnantaja päättää 0,3 prosentin kohdentamisesta, kertoo sopimusalavastaava Katja Laalahti Ammattiliitto Prosta.

Uusi työehtosopimus julkaistaan Pron verkkosivuilla sen painoversion valmistuttua.